TŁUSZCZE W DIECIE DZIECKA

Do 6 miesiąca dziecko pije wyłącznie mleko mamy, a wszystkie cenne właściwości w tym tłuszcz, dziecko czerpie z pokarmu. Kiedy rozpoczynamy rozszerzanie diety (po 6m) skupiamy się nie tylko na gotowanym brokule czy marchewce :), ale uzupełniamy również dietę o dobrej jakości tłuszcze.

Tłuszcze są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu,
odgrywają znaczącą rolę w żywieniu dziecka.

Dlaczego? Ponieważ:

  • stanowią źródło energii dla organizmu,
  • tworzą warstwę izolacyjną w tkance podskórnej (zabezpieczenie organizmu przed utratą ciepła),
  • są źródłem kwasów tłuszczowych, w tym niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych, tzw. NNKT, których organizm człowieka sam nie wytwarza (dlatego muszą być dostarczane z żywnością),
  • pomagają w dostarczeniu do organizmu m.in. białka i węglowodanów,
  • pomagają we wchłanianiu rozpuszczalnych w nich witamin A, D, E i K, których niedobór może prowadzić do zaburzenia wzrostu i rozwoju.

PO 6 MIESIĄCU WPROWADZAMY DO JADŁOSPISU PRODUKTY BOGATE W ZDROWE TŁUSZCZE NP. :

OLEJE, OLIWĘ CZY MASŁO.

DZIECI POTRZEBUJĄ WIĘCEJ TŁUSZCZU NIŻ DOROŚLI.

po 1 roku życia

Ilość tłuszczu powinna pokrywać ok. 30-35% całodziennego zapotrzebowania na energię.

po 3 roku życia

Powinno się zastępować tłuszcze zwierzęce coraz większą ilością zdrowych tłuszczów roślinnych.

JAKIE TŁUSZCZE WYBIERAĆ?

Tłuszcze dzielą się na te dobre, czyli nienasycone i te złe, czyli tłuszcze nasycone – ich rzeczywiście wpadałoby unikać, również w diecie osób dorosłych.

Tłuszcze nienasycone znajdują się przede wszystkim w: awokado, oliwie z oliwek oraz oleju rzepakowym, w rybach, owocach morza, oleju lnianym, orzechach.

OLIWA Z OLIWEK – zawiera w składzie przewagę tłuszczów nienasyconych. Do polewania dania wybieraj tylko tą tłoczoną na zimno, z pierwszego tłoczenia. Na etykiecie takiego produktu będzie napis „extra virgin”. Natomiast do pieczenia, podsmażania lub gotowania możesz użyć zwykłej oliwy z oliwek (rafinowanej).

OLEJ RZEPAKOWY – to najzdrowszy rodzaj oleju. W jego składzie jest zdecydowana przewaga tłuszczów nienasyconych. Kupuj olej rzepakowy, który jest tłoczony na zimno. Co ważne – zwróć uwagę czy producent uwzględnił w składzie ilości kwasu erukowego, powinno być go jak najmniej (kwas ten jest niezdrowy i należy się go wystrzegać). Bezerukowy olej rzepakowy możesz wykorzystać na wiele sposobów – do jedzenia na surowo jak i do smażenia, pieczenia, gotowania.

MASŁO – ma nieco gorsze proporcje tłuszczów nienasyconych w stosunku do tłuszczów nasyconych niż oliwa czy olej w/w, dlatego należy podawać je dziecku z umiarem. W składzie powinno zawierać minimum 82% tłuszczów zwierzęcych, a podstawowym składnikiem powinno być mleko krowie. Świeże masło to dobre źródło witaminy A i E.
Czytaj skład produktów typu „świeża osełka” czy „mix maślany”, itp.,– producenci prześcigają się w wymyślaniu masłopodobnych tworów, które masłem nie są.

A co z innymi olejami?

Z czarnuszki, konopny, z dyni, lniany, z orzechów, przeznaczone są do jedzenia na zimno. Olej słonecznikowy tłoczony na zimno, podobnie jak rzepakowy (patrz wyżej) można umiarkowanie podgrzewać. Co ważne – słonecznikowy do ok 100’C, natomiast rzepakowy do ok. 190-210’C. Z kolei olej kokosowy ma wysoką zawartość kwasów tłuszczowych nasyconych (czyli tych gorszych) lepiej więc korzystać z niego umiarkowanie (od czasu do czasu). Rafinowany olej kokosowy świetnie nadaje się do smażenia, nierafinowany natomiast, to dobry kosmetyk do pielęgnacji ciała (o kontrowersjach na temat oleju koko możesz przeczytać np. tutaj). Do przyrządzania potraw na ciepło możesz czasem użyć również oleju z pestek winogron.

Wybierając olej dla niemowlaka i całej swojej rodziny, kieruj się jego właściwościami. Składy olejów różnią się między sobą profilem kwasów tłuszczowych. Sięgaj po takie, w których występuje przewaga tłuszczów nienasyconych. Są one niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu.

Ponadto, najlepszym źródłem dobrych tłuszczów zwierzęcych są: mięso, nabiał, ryby tłuste. Dobrze, by raz w tygodniu na stole gościła ryba chuda (morszczuk, dorsz czy sandacz) a drugi raz – tłusta ryba (łosoś, halibut, śledź – źródło cennych kwasów omega-3 i omega-6).

JAK PODAWAĆ OLEJE?

Oleje niemowlakowi możesz podawać na wiele sposobów:

  • w zupach,
  • kaszkach,
  • budyniu,
  • na kanapce,
  • w pesto oraz innych potrawach.

Tak naprawdę większość olejów możesz używać dowolnie, ponieważ kilka kropel dodanych do dania nie zmieni jego smaku znacząco. Wystarczy gotowe danie skropić niewielką ilością tłuszczu i gotowe. Pamiętaj jednak, że oleje mają różne składy, dlatego najlepiej podawać je zamiennie. Jednego dnia rzepakowy innego oliwę z oliwek itd.

ILE ?

Kilka kropel oleju (np. 3-4) lub mały wiórek masła do dania.

Bo organizm dziecka potrzebuje tłuszczów.

JAKIE OLEJE PODAJEMY NASZYM DZIECIOM KAŻDEGO DNIA?

OLEJ Z CZARNUSZKI

To nasz faworyt w codziennej diecie naszych dzieci. Znacie już nasz ”jutubowy” hit – wywiad z Alą i Antkiem pt.: Dlaczego warto pić olej z czarnuszki? Jeśli nie, koniecznie musicie go zobaczyć KLIK. Olej z czarnuszki jest bardzoooo specyficzny w smaku, zapachu i kolorze. Nie dodajemy go do potraw, a jedynie podajemy na łyżeczce z dodatkiem miodu czy soku z czarnego bzu, by zneutralizować jego ostry smak. Olej z czarnuszki, jest naszym głównym ”suplementem” diety, w walce o lepszą odporność dzieci, w okresie jesienno-zimowym.Wszystko na temat oleju oraz sposób dawkowania i jego właściwości, szczegółowo opisałyśmy w tym wpisie klik.

OLEJ DLA DZIECKA

Jest z nami już ponad rok. Ten olej, to połączenie nierafinowanych, zimnotłoczonych olejów – bezerukowego rzepakowego i słonecznikowego. Tłoczony jest na zimno, w temperaturze, która nie przekracza 35°C. Mieszany na poziomie ziaren, nie olejów. Dzięki temu zachowuje wszystkie cenne wartości. Kolejny plus za 100% naturalności. W składzie nie ma żadnych barwników, konserwantów ani ulepszaczy, więc olej ma soczysty, intensywnie żółty kolor i delikatny zbożowo – orzechowy smak.

Właściwości „Oleju dla dziecka”:

  • wspiera wchłanianie witamin z posiłków: A, D, E, K, a sam jest bogatym źródłem witamin A i E,
  • wspiera wzrost i budowę nowych komórek oraz wspomaga rozwój mózgu i siatkówki oka,
  • zawiera 92% NNKT – nienasyconych kwasów tłuszczowych, które nasz organizm pobiera jedynie z pożywienia, nie produkuje ich sam,
  • ma bardzo korzystną proporcję kwasów omega-3 i omega-6,
  • delikatnie wzbogaca smak pokarmów.

Szczerze polecamy go jako pierwszy olej w rozszerzonej diecie niemowląt i starszych dzieci. Wam również będzie smakował! Serio:)

OLEJ LNIANY

Nasze tegoroczne odkrycie. Choć u Olini, olej ten jest już dostępny od dawna, my jakoś nie pałałyśmy zachwytem na myśl o nim. Dlaczego? Miałyśmy złe doświadczenia z innymi olejami lnianymi, ze zwykłych sklepów. Olej ten był zazwyczaj gorzki, okropny! w smaku. Jak to dobrze, że nasi przyjaciele z Olini tak uparcie namawiali nas na wypróbowanie oleju z ich Rodzinnej Olejarni.  Zapewniamy, że jego smak jest w zasadzie niewyczuwalny.

Jakie właściwości posiada?

  • zawiera cenne kwasy Omega-3,
  • obniża „zły cholesterol”, chroni przed nadciśnieniem i chorobami serca,
  • przeciwdziała miażdżycy i zawałom serca,
  • wspomaga trawienie i przemianę materii,
  • zapobiega powstawaniu kamieni żółciowych (profilaktyka chorób jelit),
  • ze względu na silne antyoksydanty pomocny jest w zapobieganiu chorób nowotworowych, zwłaszcza rakowi piersi i prostaty,
  • polecany na odchudzanie – wspomaga redukcję tkanki tłuszczowej,
  • reguluje równowagę hormonalną,
  • idealny na twarz – zapobiega powstawaniu trądziku, egzemy i łuszczycy.
    Wszystkie właściwości oleju lnianego tutaj.

Teraz olej lniany Olini stał się
numerem 1 w domu Asi!

Wpis powstał we współpracy z naszą ulubioną olejarnią Olini.

Olini gwarantuje, że olej, który zamawiamy będzie miał maksymalnie 1-3 dni, ponieważ jest zawsze tłoczony na świeżo i zawsze na zamówienie klienta. Dlaczego jest to takie ważne? Ponieważ, im olej jest świeższy, tym więcej ma właściwości. Oleje Olini, nie stoją na półkach w sklepie i nie czekają na klienta, tylko świeżutkie ”lecą” prosto do jego lodówki!

Przydatność oleju z czarnuszki i oleju lnianego to 3 miesiące, a oleju dla dziecka – 6 miesięcy od wytłoczenia – data ważności znajduje się na etykiecie.

Pamiętajcie o stałym rabacie  – 10% na zakupy w sklepie olini.pl.

Kod to: alaantkowe

Zapraszamy do polubienia Olini na Facebooku KLIK

bibliografia:
http://www.imid.med.pl/images/do-pobrania/fimid-poradnik-web.pdf
https://ptp.edu.pl/files/Standardy_Medyczne_2014_Zalecenia_ywienia_.pdf
http://www.imid.med.pl/images/do-pobrania/Zywienie_niemowlat_www.pdf
http://www.imid.med.pl/images/do-pobrania/poradnik_internet.pdf
https://www.1000dni.pl/1000-dni-zywienia-dziecka/25-36-miesiecy/zasady-zywienia/84-tluszcze-w-diecie-dziecka#