Dobre tłuszcze w diecie niemowlaka - oliwa z oliwek

Powraca jak bumerang! – Pytanie o to, jakie tłuszcze podawać niemowlakowi już od początku rozszerzania diety.

Usystematyzujmy więc po raz kolejny wiedzę, w oparciu o badania, wypowiedzi ekspertów i dane jakimi dysponujemy.

Na początek, kilka pytań kontrolnych:

 – czy jadacie często ryby?
– czy Twój maluch jada orzechy? (jak to 7 m bobas ma jeść orzechy?!)
– czy unikacie fastfoodów i dań smażonych na głębokim oleju?
– czy macie w domu minimum dwa rodzaje dobrych tłuszczów do jedzenia ”na zimno”?
– czy wiecie, jakich tłuszczów należy unikać?
– czy chociaż raz Wasze dziecko spróbowało oliwy z oliwek w jakimś daniu?

Jeśli na większość pytań odpowiedzieliście TAK, to super, Jeśli jednak przewaga to NIE – ten post jest właśnie dla Was.

Czas zaktualizować wiedzę na temat tłuszczów w diecie dziecka i w sumie całej rodziny:) Bo przecież w BLW chodzi o to, by jeść wspólnie i to samo!

TŁUSZCZE dobre i złe

Musimy wiedzieć o jednej, bardzo ważnej rzeczy – tłuszcze dzielą się na dobre i złe. 
I jak sama nazwa wskazuje, należy wybierać te dobre, a złych unikać.

Proste.
W praktyce wygląda to następująco:
Do dobrych tłuszczów  – czyli nienasyconych należą:

  • jednonienasycone (znajdziesz je np. w awokado, orzechach, oliwie z oliwek oraz oleju rzepakowym ),
  • wielonienasycone, czyli kwasy omega-3 oraz kwasy omega-6, znajdziesz je np.: w rybach (łososiu, makreli, śledziach, pstrągach), owocach morza, lnie, orzechach i migdałach oraz olejach z tych produktów.

Do tłuszczów nasyconych należą przede wszystkim tłuszcze zwierzęce. Można je spotkać głównie w mięsie i produktach mięsnych, smalcu, maśle, serach i jajkach. Źródłem złych tłuszczy mogą być np. popularne oleje: palmowy i kokosowy, twarde margaryny. Dużo utwardzonych tłuszczów, znajduje się też w ciastkach i słodkościach sklepowych. Według obecnego stanu wiedzy, nie ma podstaw do tego, by zupełnie unikać jedzenia tłuszczów nasyconych, np. z sera, jajek i mięsa. Podobnie jak w innych aspektach odżywiania, najlepiej zachować umiar:)

Masło jest złe???

Masło jest produktem trochę kontrowersyjnym. Zawiera tłuszcze zwierzęce, które mogą przyczyniać się do rozwoju różnych chorób w dorosłym życiu, jednak nie należy unikać masła w diecie dziecka jeśli nie objawia alergii na mleko krowie. Niestety ma nieco gorsze proporcje tłuszczów nienasyconych w stosunku do tłuszczów nasyconych niż oliwa z oliwek czy olej rzepakowy, dlatego też masło należy podawać z umiarem. Ważny jest również skład masła:) Masło masłu nierówne, zwracaj więc uwagę, by w składzie zawierało minimum 82% tłuszczów zwierzęcych oraz mleko – jako główny składnik. Mimo iż masło zawiera dużo cholesterolu oraz tłuszczów nasyconych, to dla dziecka w okresie intensywnego wzrostu, masło bardzo dobrym źródłem składników odżywczych (np. witamin A i D). Amerykańskie Towarzystwo Kardiologiczne (AHA) rekomenduje, by po 3 r. ż. ograniczać dzieciom podawanie masła i zastępować je margarynami.

Pamiętajcie również o tym, że wszyscy, nie tylko dzieci, powinniśmy jeść ryby min. 2 x w tygodniu (jeśli dziecko ich nie je, należy rozważyć z pediatrą suplementację DHA). Nie unikajcie również nasion strączkowych, takich jak fasola, groszek, ciecierzyca. Chociażby z ciecierzycy można przygotować niejedna pastę na chleb, wystarczy zmiksować ją z ulubionymi dodatkami i kropelką oliwy z oliwek:)

Jedno jest pewne!

Dobrych tłuszczy nie należy unikać, warto od początku rozszerzania diety włączać je do menu dziecka i rodziny. Najlepiej sięgać więc po awokado, zmielone orzechy, a także ryby. Dobrym sposobem na wzbogacenie diety w tłuszcze, jest kilka kropel oliwy z oliwek, wiórek masła lub dodatek oleju rzepakowego czy lnianego. O maśle już sobie powiedzieliśmy, o olejach w diecie pisałyśmy obszernie tutaj, a dziś bierzemy na tapet oliwę z oliwek:)

Jeśli prześledzicie początki bloga ( które sięgają 2014 roku) znajdziecie tam całkiem sporo przepisów, w których używamy oliwy z oliwek, zarówno do smażenia jak i polewania na zimno.

Oliwa z oliwek - 10 ciekawych faktów (które mogą Cię zaskoczyć)

1. Wybieraj zawsze oliwę pozyskiwaną na zimno, z pierwszego tłoczenia. Na etykiecie takiego produktu będzie napis „extra virgin”. Jeśli na opakowaniu oliwy, widnieje napis „pomace olive oil” (= wytworzona z wytłoczyn oliwnych) nie podawaj jej niemowlakowi. Lepiej odłóż ją na półkę:)

2. Co oznacza „extra virgin”? To oliwa uzyskana z tłoczenia świeżych oliwek, która nie podlega żadnym procesom chemicznym, a jedynie obróbce mechanicznej. Czyli jest to w 100% „sok” z oliwek. Bardzo, bardzooo wartościowy tłuszcz. Homer nazwał oliwę z oliwek „płynnym złotem”. Zawiera w składzie przewagę tłuszczów nienasyconych. Czyli tych b. dobrych:)

3. Oliwa z oliwek ma silne właściwości przeciwzapalne dzięki składnikom odżywczym, które zawiera. Należą do nich kwas oleinowy oraz przeciwutleniacz oleokanthal. Jest znana i ceniona w kuchni śródziemnomorskiej, dzięki szeregowi właściwości trawiennych: oczyszcza przewód pokarmowy, poprawia ruchów jelit. Jest przy tym bardzo pożywna, a poza kwasami tłuszczowymi, zawiera także niewielkie ilości witamin E i K i wiele składników odżywczych, które mogą hamować lub zabijać szkodliwe bakterie.

4. Kluczowym dla smaku i wartości oliwy jest kilka czynników: świeżość (zerknij czy nie byłą wyprodukowana w 2017r. :P), jakość oliwek użytych do produkcji oraz metoda tłoczenia. Im oliwa jest świeższa, tym bardziej wartościowa.

5. Półka w markecie nie jest dobrym miejscem dla oliwy. Oliwa powinna być przechowywana w temperaturze od 10 do 18 stopni Celsjusza, w ciemnym pomieszczeniu, bo nie lubi ani światła ani ciepła:) Nigdy nie chowaj też oliwy do lodówki bo „przemarznie” i straci część swojego aromatu.

6. Pozostawienie oliwy z oliwek w połowie pustej na długi czas, może być szkodliwe dla jej związków ochronnych. Najlepiej więc, kupować małe butelki oliwy lub zużyć ją w miarę szybko.

7. Oliwa jest jednym z niewielu tłuszczy, który nadaje się do smażenia. Tutaj możecie przeczytać opinię cenionego dietetyka, Damiana Parola w tej kwestii:) Pamiętaj jednak, że smażenie zmienia skład oliwy z oliwek. Co ciekawe, ilość oliwy potrzebna do smażenia jest mniejsza niż w przypadku innych rodzajów tłuszczu, ponieważ oliwa „rośnie” po podgrzaniu. (Nigdy nie smaż wielokrotnie na tej samej oliwie, zawsze do kolejnego smażenia używaj nowej porcji tłuszczu – zapobiegniesz w ten sposób wytwarzaniu szkodliwych kwasów tłuszczowych).

Oliwa jak i olej rzepakowy rafinowany polecane są do obróbki termicznej przez PZH.

8. Oliwa z oliwek ma wyrazisty kolor, który zmienia się w trakcie sezonu – najmłodsza oliwa ma kolor ciemnozielony, kiedy oliwki dojrzewają, oliwa nabiera żółtawego zabarwienia.

9. Oliwę z oliwek możesz podawać dziecku już po 6m. Nie każde dziecko go polubi. Dlatego nie musisz podawać jej na łyżeczce. Dodawaj ją do zup, kaszek, sałatek, past, makaronu z pesto, możesz również smażyć na niej omlety, placuszki, a nawet czasem maczać w niej chlebek, zamiast smarować masłem.

10. Większość oliwy z oliwek produkuje się w Europie. Hiszpania jest jej największym producentem, a następnie Włochy i Grecja. Na całym świecie istnieje ponad tysiąc odmian oliwek!

Oliwa z oliwek, którą my używamy pochodzi oczywiście z naszej ulubionej
Rodzinnej Olejarni Olini.pl.

Pojawienie się oliwy z oliwek w asortymencie Rodzinnej Olejarni Olini poprzedzone było długimi poszukiwaniami. Marta i Paweł, założyciele Olini.pl, szukali olejarni, która podzielałaby ich bezkompromisowe podejście do świeżości i jakości produktów. Odpowiednie miejsce znaleźli w Hiszpanii w regionie Sierra de Alcaraz, gdzie zakochali się w smaku tamtejszego oleju z oliwek extra virgin.

Dlaczego warto zamawiać oliwę z Olini? Bo spełnia wszystkie nasze wymagania:

  • Jest tłoczona na zimno, w temperaturze nie przekraczającej 35°C. Niefiltrowana, nierafinowana i nieoczyszczana, dzięki czemu zachowuje swoje wartości odżywcze oraz pyszne walory smakowe.
  • Jest tłoczona ze starannie wyselekcjonowanych owoców drzewek oliwnych.
  • Jest świeża – Olini zamawia ją na bieżąco, w niewielkich partiach odpowiadających zapotrzebowaniu.
  • Jest wysyłana w odpowiedni sposób – w ciemnych butelkach z grubego szkła, które na czas transportu spakowane są w styropianowe termosy.

Polecamy!

Rabat 10% taniej na oliwę z oliwek oraz wszystkie oleje i ziarna,
bezterminowo dostępny po wpisaniu hasła:
alaantkoweblw

Zapraszamy do sklepu Olini na
www.olini.pl

Podczas przygotowania postu, korzystałyśmy z publikacji dostępnych na: 
www.jms.ump.edu.pl , Kwartalnik Laktacyjny , Poznaj się na tłuszczach, Okiem Dietetyka, 
Damian Parol.