10 przepisów na śniadanie dla dziecka – na spokojne poranki bez pośpiechu
Zanim włożysz do śniadaniówki słodki batonik, bułkę mleczną i soczek, przeczytaj…
Ten rok może być inny niż poprzednie. Razem postarajmy się, by śniadaniówki naszych dzieci były wypełnione pełnowartościowymi produktami. Jak to zrobić?
Dołącz do akcji #dobrasniadaniówka w każdej szkole. Przeczytaj szczegóły i udostępnij dalej.
Szkolna śniadaniówka okazuje się niemałym wyzwaniem dla rodzica. Zwłaszcza gdy dziecko najchętniej jadłoby słodycze i owoce…
Zobaczmy więc co z tym CUKREM? Czy on naprawdę jest taki zły? Czym są węglowodany oznaczone na opakowaniach? Jak dobrze komponować śniadania do szkoły, by nie były zbyt słodkie? Pokażemy dobre rozwiązania!
Ze względów żywieniowych węglowodany dzieli się na przyswajalne i nieprzyswajalne. Węglowodany przyswajalne są trawione i wchłaniane w jelicie cienkim. Węglowodany nieprzyswajalne to nietrawione i niewchłaniane w jelicie cienkim związki, które przechodzą przez jelito kręte jako niestrawiona pozostałość. Tyle teorii, przejdźmy do konkretów:
W prawie Unii Europejskiej na potrzeby etykietowania żywności przyjęto takie definicje węglowodanów i cukrów:
WHO przyjęło określenie „cukry proste” dla monosacharydów i disacharydów występujących w żywności. Natomiast pojęcie „cukier”, oznacza sacharozę powszechnie dodawaną do żywności jako cukier
buraczany bądź trzcinowy.
Według zaleceń Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) człowiek powinien dostarczać mniej niż 10% cukru wolnego z całych przyjmowanych do organizmu kalorii w ciągu dnia. A najlepiej, by spożywał go jak najmniej:

Czym są dodane cukry? Jak sama nazwa wskazuje – cukrami, które zostały dosypane do produktu! Dodane cukry nie są naturalnie obecne w żywności – są dodawane.
Zawierają:
Niektóre pokarmy naturalnie zawierają cukier – na przykład owoce, warzywa i mleko. Cukry w tych produktach nie są dodanymi cukrami. Później zajmiemy się etykietami na opakowaniach. Tymczasem:
Zastanawiasz się, co spakować dziecku do śniadaniówki? Chcesz, by lunchbox do szkoły był smaczny i zdrowy, ale dziecko jasno mówi Ci:
Napiszemy więc wszystko o dobrej śniadaniówce i naszej akcji #dobraśniadaniówka.
Zobacz przykład gotowych zasad, które możesz wykorzystać w Waszej klasie. Oczywiście to tylko nasza propozycja. Tworząc zasady (najlepiej na pierwszym zebraniu w szkole wraz z wychowawczynią/ wychowawcą, pamiętaj o tym, by uwzględnić zdania głównych zainteresowanych czyli dzieci! Pamiętaj również, że każdy rodzic chce wychowywać i żywić dzieci w myśl własnych zasad. Tworząc wspólne kryteria śniadaniówki słuchajcie wszystkich stron i wypracujcie kompromis. Możecie poprosić wychowawczynię/ wychowawcę o moderowanie rozmowy i własne sugestie.

Podczas ustalania zasad, warto wziąć pod uwagę również:
Jeśli uda się Wam przekonać wszystkich rodziców do akcji będzie świetnie! Razem, każdego dnia możecie sprawić, że dzieciaki będą jeść lepiej i zdrowiej, nie konkurując kto ma w plecaku więcej słodyczy czy soku.
Przeczytaj nasze wskazówki!

4. Pieczywo to dobry pełnowartościowy posiłek dla dziecka – przygotuj bułkę, chleb, rogala itp. z ulubionym dodatkiem (wędliną, żółtym serem, twarożkiem).
5. Nabiał i dobre tłuszcze – jeśli dajesz dziecku jogurt do picia – zadbaj o to, by był dobrze zabezpieczony i nie rozlał się gdy dziecko rzuci plecak pod ławkę 😛 Do zestawu dołącz łyżeczkę!
6. Przekąski: suszone/ liofilizowane owoce, orzechy, ciecierzyca, kukurydza – wszystkie małe kształty spakuj w oddzielne małe pudełeczko. Przypomnij dziecku, że zawsze przed posiłkiem myjemy ręce. Ze względów bezpieczeństwa, nie podawaj dziecku do szkoły TWARDYCH orzechów!
7. Słodycze – dawać, nie dawać? Jak żyć!?! I tu zatrzymamy się na dłużej.
Także nasze starszaki – Ala i Antek (10-latki), ba nawet Zuzia (7latka) i Tola (5latka) wiedzą, czym jest kinder jajo, guma balonowa, tik taki, wiedzą czym są lody kaktusy i wiedzą, że jest cała masa innych sklepowych słodyczy. I czasem też to jedzą. Bo nie żyją w próżni, bo mają koleżanki i kolegów, bo chodzą na ”urodzinki” itd.

Nasze dzieci wiedzą też czym jest umiar i rozsądek. I, że słodycze nie są ani na specjalne okazje, ani w nagrodę. Słodycze po prostu są/ istnieją. I można je jeść. W małych ilościach i z przyzwoitym składem (np. bez utwardzonych tłuszczów itp.) a nie wszystkie ”jak leci”. 7-10 latki to dość rozumne (choć czasem mamy wątpliwości ha ha ha) dzieci, które kumają, że pewne produkty jak alkohol, papierosy, słodycze zawierają składniki, które są po prostu złe i ich się nie jada lub w okazjonalnych sytuacjach czy ilościach. Rozmawiamy z naszymi dziećmi i konsekwentnie im to tłumaczymy. To jedyna metoda, by zaszczepić w dzieciach chęć zdrowego jedzenia na co dzień i wybierania dobrych produktów.
Nic nie da zakazywanie, jeśli nie wyjaśnisz dziecku dlaczego masz takie, a nie inne zdanie oraz jeśli sama/ sam masz złe nawyki żywieniowe, które dziecko obserwuje na co dzień.
Ustalcie wspólnie zasady dla całej Waszej klasy. Jeśli dzieci będą widziały, że kolega/ koleżanka ma w pudełku warzywa, owoce, a nie słodycze, łatwiej będzie im zaakceptować, że takich przekąsek do szkoły nie przynosimy.
Wracając więc do #dobrejsniadaniowki – tak, starsze dzieci mogą przecież czasem dostać do plecaczka małą słodycz. Ważne są odpowiednie proporcje jedzenia w ciągu całego dnia, zdrowy rozsądek, wybieranie słodyczy z dobrym składem.
Gotowe przekąski do szkoły z dobrym składem znajdziesz z pewnością w naszym sklepie! Zobacz wszystkie przekąski do szkoły.
Mimo tej „małej słodyczy” w #dobrejsniadaniowce, nigdy nie zgodzimy się, by śniadaniówce znalazły się: słodkie soczki, słodkie wody typu kubuś, gazowane, kolorowe napoje, żelki, chipsy, batony z pseudoczekoladą, lizaki.
Ponadto, unikaj w śniadaniówce dziecka: dań, które powinny być przechowywane do momentu zjedzenia tylko w lodówce, gotowanych jajek, past rybnych, dań doprawionych dużą ilością czosnku – ze względu na zapach, który wytwarzają (to może zniechęcić dziecko do jedzenia ich w szkole), bardzo dojrzałych owoców np. bananów – mogą w śniadaniówce zmienić się w papkę.
Czytają nas również Nauczycielki i Nauczyciele. Dla Was również przygotowałyśmy propozycję zajęć w klasie, dzięki którym jeszcze skuteczniej możemy zmienić śniadaniówki dzieci na DOBRE!
Pobierz gotowy scenariusz lekcji w klasie 1-4 do samodzielnej modyfikacji:
Jeszcze raz – w grupie siła! Zachęć nie tylko swoją rodzinę, ale także wszystkich rodziców w klasie i wychowawczynię/ wychowawcę do akcji #dobrasniadaniowka.
Wiesz już ja dobrze skomponować posiłki do pudełka. Teraz trzeba to tylko codziennie robić:)
To my, dorośli, jesteśmy przykładem dla dzieci i musimy być odpowiedzialni za to, co jedzą. ‘’Wykład o zdrowym odżywianiu” raczej nic nie da:) Spróbuj sprawdzonych metod:

#dobrasniadaniowka i bidon z wodą to zestaw idealny dla ucznia. Do śniadaniówki możesz pakować m.in.:
Cukier ma bardzo negatywny wpływ na działanie mózgu. Przyjmowanie dużej ilości cukru przez dzieci obniża zdolność do koncentracji i uczenia się, a także powoduje zachowania agresywne, apatię, rozdrażnienie, senność. Duża ilość cukru osłabia system odpornościowy.
Cukier sprzyja otyłości i jest jednym z elementów, który ją powoduje. Otyłość natomiast jest plagą naszych czasów. Światowa Organizacja Zdrowia przestrzega, liczba dzieci otyłych wzrasta drastycznie. Otyłość prowadzi do: cukrzycy typu 2, insulinooporności, nadciśnienia tętniczego i wielu innych chorób.
Chcesz z nami zdrowo odżywiać dziecko i rodzinę? Zaglądaj na nasz instagram i facebook, gdzie w relacjach pokazujemy #dobraśniadaniówka, wrzucaj Waszą śniadaniówkę i oznacz hasztagiem. Więcej pomysłów na dobre posiłki dla uczniów znajdziesz w naszym ebooku „Na Wynos. Lunchboxy dla dzieci. 55 przepisów”.
W co pakować śniadanie? Wszyscy wiemy jak bardzo zanieczyszczona jest nasza planeta i, że stoimy na skraju ekologicznej katastrofy. Każdy mały krok, by zmniejszyć ilość zużywanych surowców, plastików jest ważny. Śniadaniówki również wykonane są z plastiku, ale uważamy, że lepiej kupić raz porządny lunchbox przeznaczony do kontaktu z żywnością, niż każdego dnia pakować dziecku śniadanie w nowy woreczek. Długo używany pojemnik na drugie śniadanie, nie będzie generował dużej ilości śmieci. Część produktów oczywiście można spakować w woskowe owijki lub papier, ale nie każdy produkt się tak da.
Zobaczcie więc nasze śniadaniówki i inne pojemniczki do żywności, wszystkie zebrałyśmy w jednym miejscu.

Źródła:
Słodka przekąska czy drobiazg do plecaka lub mikołajkowej paczki, nie muszą być pełne konserwantów i cukru. Warto znać alternatywę o lepszym składzie. bo przecież dzieci chcą mieć coś słodkiego w plecaku, znajomi lubią przynosić łakocie, gdy przychodzą w odwiedziny.
Najlepszy lunchbox dla pierwszoklasisty? Znamy taki! A który bidon wybrać, by był lekki i szczelny? Znamy taki! Sprawdź nasz alaantkowy ranking śniadaniówek i bidonów do szkoły. Pamiętaj: najlepszy lunchbox i najlepszy bidon to ten, który odpowiada Twoim wymaganiom. Zobacz zestawienie
Z tego wpisu dowiesz się: Jakie wątpliwości mają rodzice dzieci z wybiórczością pokarmową, które zaczynają przygodę ze żłobkiem lub przedszkolem?2. Kiedy pojawia się i jak długo trwa okres neofobii żywieniowej? Jakie mogą być przyczyny odmawiania posiłków?
Moje dziecko jest niejadkiem!! Czy to już neofobia? Sucha bułka, jeden rodzaj jogurtu, ewentualnie jabłko i parówki. Tylko tyle i aż tyle potrafią jadać każdego dnia dzieci cierpiące na neofobię żywieniową. Czy moje dziecko też może mieć ten problem teraz lub w przeszłości? Czy niejadek cierpi na neofobię?
Smakowało? Nie smakowało? Wyszło? Nie wyszło? A może chcesz napisać na inny temat? Podziel się słowem komentarza i zdjeciem.
Komentarze (0)