Popiszemy?

kontakt@alaantkoweblw.pl

 

21 sierpnia 2020

Najpierw kubek, potem bidon

Gdy rozpoczynamy rozszerzanie diety, wprowadzamy również wodę. Jest to bardzo ważne, by uczyć dziecko prawidłowych nawyków i nawadniać organizm inaczej niż tylko mlekiem. Początki nauki picia wody są różne, dziecko musi nauczyć się picia konsystencji płynnej z czegoś innego niż pierś mamy czy butelka. To proces, tak jak i wprowadzanie pokarmów uzupełniających. Nic nie stanie...

Gdy rozpoczynamy rozszerzanie diety, wprowadzamy również wodę. Jest to bardzo ważne, by uczyć dziecko prawidłowych nawyków i nawadniać organizm inaczej niż tylko mlekiem. Początki nauki picia wody są różne, dziecko musi nauczyć się picia konsystencji płynnej z czegoś innego niż pierś mamy czy butelka. To proces, tak jak i wprowadzanie pokarmów uzupełniających. Nic nie stanie się w jeden dzień, czy tydzień.

Zwróćmy jednak też uwagę na to, jakie umiejętności są kształtowane podczas picia z otwartego kubeczka i dlaczego to takie ważne, by był on pierwszym naczyniem do picia. 

Zasada jest prosta.

NAJPIERW KUBEK OTWARTY, POTEM BIDON ZE SŁOMKĄ.

Nie wchodzi tu w grę żadne ustępstwo. W sensie, że np. najpierw bidon z rurką, bo dziecko tak wybrało, najpierw bidon, bo wygodniejszy, czy najpierw bidon, bo on nie chce pić z kubka.

Podając dziecku wodę, dążymy do tego, by nauczyć dziecko pić z kubka otwartego.

I dopóki dziecko nie posiądzie tej umiejętności, bidonu z rurką nie podajemy.

Co mamy na myśli pisząc, że ma umieć pić z kubka otwartego. Nie chodzi o to, że niemowlę ma samo trzymać kubek, podnosić, przechylać i pić z niego wodę, ale po prostu umieć ją pić. Pobierać wodę z niego. Kubeczek może podawać rodzic. Dziecko musi nauczyć się wykonywać ten ruch wargami, jakby siorbać wodę, przełknąć. W tej czynności bierze udział wiele mięśni.  Sposób pobierania płynu ma tu wielkie znaczenie dla rozwoju funkcji twarzy i ust. Podawanie wody przez rurkę kształtuje zupełnie inne umiejętności, ale one stoją za tymi, które dziecko powinno zdobyć poprzez picie z otwartego kubeczka. To jakby dziecko zachęcać do wstawania, jak jeszcze nie usiadło. Zobaczcie, jak ta kolejność się prezentuje na grafice:

Piramida funkcji fizjologiczne-motorycznych FFM. Opr. dr n. o zdr. Marta Wawrzynów

O szczegółach opowie Wam dr n. o zdr. Marta Wawrzynów neurologopedka, pedagożka i terapeutka SI

DLACZEGO NIE BIDON ZE SŁOMKĄ na początek, tylko otwarty kubek?

W rozwoju ustno-twarzowym duże znaczenie ma jakość i kolejność uzyskiwanych umiejętności. Od pewnego czasu zauważa się modę na podawanie dzieciom od 6 m.ż. bidonów z rurką. Według rodziców bidon jest wygodniejszy, dziecko się nie oblewa, nie brudzi. Bidon mieści się w małych rączkach, które chwytają go globalnie. Gdy małe rączki go wyrzucą – woda się nie wyleje. Inaczej jest w przypadku kubka otwartego. I choć dziecko uczy się ciężaru kubka wraz z zawartością, trzymania za jego ucho lub za dwa, to woda po przechyleniu wylatuje, nie pozostając na ubraniu dziecka suchej nitki. Dlaczego zatem lepiej – mimo wszystko – „się męczyć” i konsekwentnie uczyć dziecko picia, siorbania?

Podczas picia z kubka wargi układają się symetrycznie i równolegle do bodźca, jakim jest stabilny brzeg kubka. Warga górna i dolna są wywinięte. Dzieci karmione piersią lub przy pomocy butelki , nie mające żadnych strukturalnych ograniczeń (skrócenie wędzidła wargi górnej lub języka, prawidłowe napięcie mięśniowe), wykonują ten ruch naturalnie. Następuje zaciągnięcie płynu, a przy tym intensywne działanie mięśnia okrężnego wargi górnej i dolnej, mięśnia policzkowego, śmiechowego, żwacza oraz reszty, która jest ze sobą ściśle powiązana. Co robi wówczas język? Razem z podniebieniem twardym tworzy małą szczelinę na przepłynięcie płynu. Język nie napiera na przednie zęby szczęki, lecz rozpłaszcza się na podniebieniu twardym, tworząc podczas każdego połknięcia wzorzec wertykalno-horyzontalny.

Picie przy pomocy rurki nie rozwija wszystkich kompetencji orofacjalnych dzieci.

Nie daje im możliwości, by doświadczały pobrudzenia, mokrej koszulki, przyklejonego, wilgotnego materiału do ich ciała. Zasysanie płynu przez rurkę nie motywuje mięśni dziecka do pracy, nie daje możliwości prawidłowego ułożenia na podniebieniu (rozpłaszczenia, pozycja wertykalno-horyzontalna).

Wręcz zachęca do nieprawidłowego wzorca, jakim jest wypychanie języka poza jamę ustną, przyklejanie języka do dolnej części rurki (tworząc rynienkę).

Rurka, przy braku odpowiednich wzorców i fundamentu do rozwoju funkcji, może stać się gorszym substytutem, „chińską” alternatywą dla dzieci-leniuszków. Rurkę można gryźć, można się nią bawić, niekoniecznie zawsze zachowując zasady higieny i bezpieczeństwa.

Bidon z rurką lubimy tylko i wyłącznie wtedy, gdy picie z kubka to dla dziecka „bułka z masłem”.

Fragment książki: M. Wawrzynów, Miodiagnoza. The orofacial function 0-3, Wydawnictwo MIĘTA GOOD BOOK, 2020. [w druku] Cytat za zgodą autorki.

Kochani, róbmy wszystko po kolei, zgodnie z fizjologią dziecka. Wiadomo, że bidon, to wygodna sprawa, ale jeśli będzie przed kubkiem, więcej popsuje niż ułatwi. I tak z tej potrzeby wygody, trafimy później do logopedy. Więcej będzie naprawiania niż tego ułatwiania. Wiadomo, nauka picia z kubeczka otwartego, to nie zawsze jest dla dziecka proste. Ale wykonalne, często szybciej niż nam się wydaje. Podawaj kubeczek wygodny dla dziecka i Ciebie. My od zawsze polecamy diody cup. To bardzo intuicyjny dla niemowlaka kubeczek i zazwyczaj się sprawdza.




ZOBACZ KUBECZEK

Ale jeśli nie, możesz spróbować z innych kubeczków OTWARTYCH. To ważne, by nie miał ustnika czy dzióbka, smoczka, czy co tam jeszcze się nakłada na kubki, by ułatwić dziecku picie, a w efekcie nie nauczyć go tego, co powinien rozwijać poprzez picie z kubka. Co jeśli nie Doidy? Jakikolwiek inny kubeczek. Wygodny może być dla dziecka kubeczek z 2 uszkami. Wtedy dziecko łatwo złapie kubeczek rączkami i będzie zachowana symetria. Próbujcie, szukajcie kubka, który „chwyci”.

Tu już nie tyle chodzi o to, by dziecko było samodzielne i samo trzymało kubeczek, ale o to, by uczyło się pobierania płynu ustami z kubka otwartego.

Najpierw przystawiaj Ty kubeczek dziecku do ust, a dopiero później, gdy nauczy się pić, trenujcie samodzielność. U każdego dziecka będzie to przebiegało inaczej, ale jest jeden cel. Nauka pobierania płynu z otwartego kubka

24431-300x300

24440-300x300

kubek-z-uchem-z-melaminy-swinka-peppa-petit-jour-paris-150x150

kubek-z-uchem-z-melaminy-wiejska-sielanka-maison-petit-jour-150x150

pol_pl_kubek-z-jednym-uchem-muminki-petit-jour-paris-r-1763_3

pol_pl_minikoioi-kubeczek-silikonowy-zolty-661_1-150x150


Previous
Next

ZOBACZ WSZYSTKIE KUBECZKI

Ok, a co więc z bidonem i piciem wody poza domem. Wiadomo, że to niewygodne, nosić kubeczek i nalewać do niego wodę. Wiemy, ale przecież to nie będzie trwało długo. Dziecko szybko nauczy się picia z kubeczka i spokojnie wtedy można używać bidonu z rurką. Ale! Jeśli to trwa długo i dziecko ma ewidentne problemy z nauką picia z kubka, warto skonsultować sprawę z logopedą.

Bidon ze słomką jest zdecydowanie rekomendowany przez logopedów, jednak pamiętajmy, że nie przed otwartym kubkiem. Tu przeczytacie o wyborze bidonu z rurką.

purple-2-150x150

bbox_bidon_ananasowy_1-2-150x150

tescoma_bidon_blue_1-1-160x160


Previous
Next

ZOBACZ WSZYSTKIE BIDONY

A co, jeśli dziecko nie chce pić z bidonu z rurką? Albo nie umie? Rozwiązaniem jest bidon z otwartym ustnikiem. Jest rekomendwany przez logopedów dzieciom powyżej 1 roku życia. Wiadomo, takie dziecko samo go sobie nie otworzy i nie zamknie. Ale czy musi? To maluch. To my najczęściej proponujemy dziecku wodę, na tę samodzielność z otwieraniem jeszcze przyjdzie czas. Przynajmniej widzimy, ile dziecko tej wody pije i czy pije. Bidon z otwartym ustnikiem ma jeszcze tę zaletę, że utrwala umiejętność picia z otwartego kubka. Istotne jest tylko, by ten ustnik nie był wkłądany przez dziecko w całości, ale by robiło ono jakby dzióbek. Jak na zdjęciu.

#gallery-3 {
margin: auto;
}
#gallery-3 .gallery-item {
float: left;
margin-top: 10px;
text-align: center;
width: 100%;
}
#gallery-3 img {
border: 2px solid #cfcfcf;
}
#gallery-3 .gallery-caption {
margin-left: 0;
}
/* see gallery_shortcode() in wp-includes/media.php */







ZOBACZ BIDONY NALGENE

Posłuchajcie… Nikt Wam nie powie, że jak będziecie dawać tylko bidon z rurką od początku to dziecko będzie miało na bank wadę zgryzu, będzie seplenić i nie domykać ust. Bo może nie będzie. „Ja tak robiłam i moje dziecko jest zdrowe i dobrze się ma, o!” Oczywiście.

Ale sami sobie odpowiedzcie, czy skoro wiemy, że takie działania mogą wywołać nieprawidłowości, to czy nie jest mądrą decyzją skorzystać z tej wiedzy, a nie ryzykować w imię… no właśnie. W imię czego?

Opiekę merytoryczną nad wpisiem objęła dr n. o zdr. Marta Wawrzynów neurologopedkapedagożka, szkoleniowiec, wykładowca akademicki i Terapeutka SI w Centrum Terapii i Wspomagania Rozwoju MOTYLEK  w Turowie k/Wrocławia

Dziękujemy

Udostępnij wpis

Smakowało? Nie smakowało? Wyszło? Nie wyszło? A może chcesz napisać na inny temat? Podziel się słowem komentarza i zdjeciem.

Komentarze (12)

Ola

Dodano opinię: 21.08.2020

Rozszerzamy dietę i zawsze przy podawaniu wody mam wątpliwości czy poczekać aż dziecko połknie wszystkie kawałki jedzenia które ma w buzi czy mogę podać wodę wcześniej, czasem ciężko sprawdzić czy coś jeszcze zostało a obawiam się zakrztuszenia. Będę wdzięczna za radę, pozdrawiam 🙂

alaantkoweblw

Dodano opinię: 16.09.2020

Zawsze lepiej odczekać, żeby uniknąć zakrztuszenia.

Linka

Dodano opinię: 21.08.2020

Hmm no już po ptakach jak to mówią. Choćbym przeczytała milion poradników zawsze okaże się że coś robię nie tak… Syn 12 miesięcy, kubka otwartego nie ogarniał i nadal nie potrafię go tego nauczyć. Doidy fajnie się gryzie albo rzuca. Pić chce tylko z bboxa a wody potrzebuje dużo. Myślałam że super że bidon z rurką taki dobry i znowu źle ech… Oszaleć można z tymi wszystkimi zaleceniami.

alaantkoweblw

Dodano opinię: 24.08.2020

Proponuj, może inny kubek- nie każde dziecko lubi doidy. Może Twój kubek? A może bidon-butelka bez rurki- z otwartym ustnikiem.

Piotr

Dodano opinię: 22.08.2020

Super kawał informacji. Nasz mały też zaczyna z otwartego kubka (6m, jakoś od 2 tygodni), na razie z tego co widzę to piję jakby jak kot, językiem.. ale nie zawsze i pewnie się to zmieni na odpowiednią technikę?

alaantkoweblw

Dodano opinię: 24.08.2020

W tym wpisie podpowiadamy, jak nauczyc dziecko pić z kubeczka: https://alaantkoweblw.pl/jak-nauczyc-niemowle-pic-wode/

Karolina

Dodano opinię: 25.08.2020

Nam doidy też się nie sprawdziło. Kupiłam zwykły kubeczek z canpola, z tym że transparentny, więc dziecko od razu widzi, że tam cos jest. Miałam wrażenie, że w doidy w ogóle tego nie było widać, stąd zamiast z niego pić, było rzucanie nim na boki i wylewanie całej wody. Wciąż jeszcze moje dziecko nie opanowało w pełni picia z kubeczka, ucieka mu woda z ust, upiera się, żeby opierać kubeczek na języku, a nie na dolnej wardze, ale mam nadzieję, że z czasem załapie 🙂

alaantkoweblw

Dodano opinię: 26.08.2020

Na wszystko potrzebny jest czas 🙂

Justyna

Dodano opinię: 31.03.2021

Witam, mój Synek z kubka zwykłego pije od początku rozszerzania diety, załapał praktycznie odrazu, na spacery brany był niekapek, wtedy nie wiedziałam co jest dobre, a co złe, taki dostaliśmy i używaliśmy sporadycznie i krótko, samochód, spacery i też nie zawsze czasami pił wodę ze zwykłej butelki, później bidon ze słomką. Synek ma trzy lata i sepleni? logopeda już w tym wieku jest wskazany czy jeszcze poczekać?to od tego niekapka, który użył dosłownie kilka razy?

alaantkoweblw

Dodano opinię: 15.04.2021

Przyczyn może być wiele, ale to powinien już ocenić specjalista w trakcie wizyty. Zawsze dobrze skonsultować i zawsze lepiej wcześniej niż później.

Magda

Dodano opinię: 01.08.2022

Moja córka 9-miesieczna umie pić ze zwykłej szklanki (podawanej przez rodzica) tylko zagapilam się, żeby dać jej kubek, który sama może trzymać. Czy w tym wieku warto dać jej doidy czy może lepiej coś innego?

alaantkoweblw

Dodano opinię: 03.08.2022

jeśli daje radę ze zwykłym rantem, to najlepiej kupić zwykły kubeczek- mały, lekki, z uchem

Dodaj komentarz
Newsletter obrazek