Popiszemy?

kontakt@alaantkoweblw.pl

 

17 maja 2024

Dlaczego tak wiele dzieci nie radzi sobie z jedzeniem?

trudności w jedzeniu to coraz częstszy problem dzieci. Ważne, by ten problem szybko zauważyć i udać się do odpowiedniego specjalisty, który pomoże dziecku odzyskać komfort jedzenia. Jakie mogą być przyczyny tych trudności?

trudnosci w jedzeniu

Dlaczego tak wiele dzieci nie radzi sobie z jedzeniem?

Trudności w jedzeniu to niestety coraz powszechniejszy problem. Doskonale zdajemy sobie z tego sprawę, bo często piszecie o tym pod postami i w wiadomościach prywatnych. Problemy z jedzeniem pojawiają się na różnym etapie rozwoju (czasem od urodzenia, czasem zauważacie je dopiero podczas rozszerzania diety), manifestują się w różny sposób, ale zawsze są przede wszystkim dyskomfortem dla dziecka.

Jakie mogą być przyczyny tych problemów? Odpowie nam neurologopedka dr n. zdr. Marta Wawrzynów.

Powód 1: Wyręczanie

Jako rodzice, w obawie przed zakrztuszeniem, zadławieniem, zachłyśnięciem, wyręczamy często swoje dzieci. Ograniczamy im kontakt z produktami, które stymulują dzieci mięśniowo do pracy, dają im możliwość doświadczania koloru, twardości, struktury, faktury, temperatury. Nie boimy się dawać im pluszowych, gumowych, sylikonowych, plastikowych, drewnianych zabawek do buzi, gryzienia, ssania, ale bezpieczne produkty do jedzenia, tj. seler naciowy, rabarbar, szparagi są dla niektórych za dużym wyzwaniem.

Zabieramy dzieciom w ten sposób możliwość trenowania i nabywania kluczowych umiejętności w najbardziej do tego stosownym w rozwoju momencie.

Powód 2: Brak odpowiedniej stymulacji

Jeśli dzieciom ogranicza się aktywności, które je fizjologicznie stymulują (jak bujanie się, zabawy z dzieckiem na leżąco, chwytanie za rączki i nóżki w tym samym czasie stymuluje je do obrotu i rozwija motorycznie) to często konsekwencją są osłabione mięśnie odpowiadające za oddech, pracę mięśni brzucha i cały kompleks buzi, która obrabia produkt do przełknięcia.

Te mięśnie nie są często słabe genetycznie (niskie czy wysokie napięcie), lecz nie mają wystarczającej siły. Dzieje się to na skutek braku odpowiedniej EKSPOZYCJI, czyli otoczenia, które wymaga, zmusza do pracy motorycznej.

Powód 3: Napięte barki i odcinek szyi

Osłabiona praca buźki może także wynikać z otwartej jamy ustnej, która jest często wynikiem napiętych barków i docinka szyi. Np. efekt skróconej szyi będzie wpływał na pracę mięśni potylicznych, a te na zakres ruchomości języka. Może dochodzić do zmniejszenia zakresu ruchomości języka, przez co obróbka produktu w jamie ustnej może stwarzać dziecku problem.

Powód 4: Struktura jamy ustnej

Zdarza się, że struktura jamy ustnej jest inna niż ta, której oczekujemy, np. może być za wysokie lub/i za wąskie podniebienie twarde, za krótkie wędzidełko języka, napięte/sztywne mięśnie twarzy (np. policzki, dno jamy ustnej).

Jeśli pojawiają się jakieś trudności strukturalne to często dziecko odmawia przyjmowania produktów wymagających, ponieważ ich obróbka jest trudna, czasami na początkowymi etapie wręcz niemożliwa.

Powód 5: Wrażliwość jamy ustnej

Wrażliwość jamy ustnej, która pojawia się zawsze w wyniku wrażliwości ciała, jego poszczególnych części, najbardziej kluczowych dla rozwoju (odcinek szyjny, barki, ramiona, łopatki, boczna część brzucha, klatka piersiowa, doły podkolanowe, stopy, ręce, głowa). Wrażliwość ciała wpływa na wrażliwość w jamie ustnej.

Powód 6: Infekcje, alergie, płyn w uszach, katary

Trudności w przyjmowaniu pokarmów mogą także pojawiać się w wyniku osłabionych mięśni usznych (np. infekcje, płyn w uszach). Gdy dziecko otwiera buzię (np. podczas posiłku) mięśnie uszne napinają się. Na skutek tego ruchu dziecko odczuwa ból i odmawia przyjmowania produktów twardych, wymagających otwieranie buźki.

Nagryzanie, gryzienie i żucie

wpływają na pobudzanie tych mięśni.

Podczas ww. czynności powstają

dźwięki, które wprowadzają u dzieci

dyskomfort.

E-book „Jedzenie rozwojowe i wspierające. Przewodnik dla rodziców z przepisami.”

Zapisz się na listę zainteresowanych książką!


.

Opieka merytoryczna: dr n. zdr. Marta Wawrzynów – wykładowczyni akademicka i szkoleniowiec; logopedka i pedagożka wczesnej interwencji, neurologopedka, terapeutka Integracji Sensorycznej, konsultantka laktacyjna (DKL), NDT-Bobath Baby, Prechtl’a, TCK, Padovan (I), MYO, kinesiotapingu, MFS, instruktorka masażu Shantala i m. Butejko, dietetyczka.

NASZYM ZDANIEM niemowlę krzywi się na jedzenie
22 stycznia 2023

Czy moje dziecko ma trudności w rozszerzaniu diety? – dzienniczek żywieniowy

Prowadzenie dzienniczka żywieniowego pozwala rodzicowi i specjaliście zweryfikować, czy rozszerzanie diety przebiega prawidłowo. Pobierz za darmo i wypełnij alaantkowy dzienniczek żywieniowy.

Czytaj całość
Rodzicielstwo ugniotki rolki tolki
16 listopada 2023

Jak wykorzystać Rolki Tolki w terapii logopedycznej?

Zobacz, w jaki sposób można wykorzystać alaantkowe Rolki Tolki w terapii logopedycznej.

Czytaj całość
NASZYM ZDANIEM
18 lipca 2019

„Moje dziecko nie chce jeść” czyli trudności w rozszerzaniu diety – 8 miesiąc Toli

W rozszerzaniu diety nie panikuj, nie denerwuj się, ale postępuj racjonalnie. Obserwuj dziecko, daj mu czas i dopiero gdy nie ma postępu w nauce jedzenia reaguj.

Czytaj całość

Udostępnij wpis

Smakowało? Nie smakowało? Wyszło? Nie wyszło? A może chcesz napisać na inny temat? Podziel się słowem komentarza i zdjeciem.

Komentarze (0)

Dodaj komentarz
Newsletter obrazek