Popiszemy?

kontakt@alaantkoweblw.pl

 

16 listopada 2023

Jak wykorzystać Rolki Tolki w terapii logopedycznej?

Zobacz, w jaki sposób można wykorzystać alaantkowe Rolki Tolki w terapii logopedycznej.

ugniotki rolki tolki

Jak wykorzystać Rolki Tolki w terapii logopedycznej?

Owocowe przekąski Rolki Tolki to zdrowa i atrakcyjna alternatywa dla stosowanych w terapii logopedycznej gryzaków, żelek, skórek od chleba. Dzięki Rolkom Tolki Twoje dziecko z chęcią będzie ćwiczyć:

– gryzienie, żucie i obrabianie produktu,

– ruchy boczne języka i wzmocni zakres ruchomości w pracy języka,

– prawidłowe odgryzanie i nagryzanie,

a także:

– wzmocni mięśnie twarzy i języka,

– usprawni pracę zespołu językowo-osiowego (logopedzi i fizjoterapeuci się ucieszą!)

– zwiększy akceptację dla różnych smaków i faktur,

  • będzie wyraźniej mówić.

Dzięki Rolkom Tolki dzieci uczą się stabilizacji produktu w jamie ustnej oraz granic tego produktu, dzięki czemu nabywają doświadczenia, by np. nie połykać od razu, tylko najpierw obrobić produkt w jamie ustnej. Pamiętaj! Mały kawałek jest trudniejszy dla Twojego dziecka niż duży. Doświadczanie kawałkami zaczynamy od dużych kawałków, bo są lepiej przez dziecko w jego buzi rozpoznawalne.

Rolki Tolki w terapii logopedycznej

Zobacz, jak wykorzystać Rolki Tolki w terapii logopedycznej. Pokazujemy przykładowe ćwiczenia z wykorzystaniem alaantkowych Rolek Tolki, które opracowała dr n. zdr. Marta Wawrzynów – wykładowczyni akademicka i szkoleniowiec; logopedka i pedagożka wczesnej interwencji, neurologopedka, terapeutka Integracji Sensorycznej, NDT-Bobath Baby, Prechtl’a, TCK, Padovan (I1), MYO, kinesiotapingu, MFS, instruktorka masażu Shantala i m. Butejko, dietetyczka.

 

Pamiętaj, że ćwiczenia muszą być dopasowane do potrzeb terapeutycznych i możliwości Twojego dziecka. Koniecznie pokaż Rolki Tolki Waszej logopedce lub waszemu logopedzie, by pokazali, jak można ćwiczyć z ich wykorzystaniem, by wspomóc terapię Twojego dziecka.

rolki tolki

ćwiczenia logopedyczne z wykorzystaniem Rolek Tolki

MioPaluchy

MioPaluchy- Jak ćwiczyć?

Weź rolkę (lub połowę rolki) i ułóż ją dziecku bocznie na dolne zęby. Dziecko zbliża górne i dolne zęby do rolki, ćwicząc nagryzanie. Wykonując ruch pionowy zębów po 3 razy na każdą stronę, naprzemiennie lub w tym samym czasie. Powtórz to ćwiczenie z dzieckiem 2-3 razy. Odgryziony kawałek może zjeść. Pamiętaj o obserwacji buzi podczas żucia – ma być zamknięta!

Ćwiczenie to pomoże Wam:

  • wzmocnić mięśnie aparatu mowy*,
  • zakres ruchomości języka,
  • w nauce prawidłowego nagryzania,
  • w nauce żucia,
  • wzmocnić siłę mięśni,
  • nauczyć dziecko szeroko otwierać buzię,
  • zmniejszyć asymetrię w obszarze buzi,
  • wypracować język do prawidłowej pozycji spoczynkowej – język wklejony w podniebienie ¾ swojej długości.

MioPaluchy to ćwiczenie idealne dla dzieci:

  • powyżej 7 miesiąca życia,
  • z asymetrią,
  • z osłabioną siłą mięśni,
  • z trudnościami w regulacji siły i napięcia mięśni,
  • z nienormatywnym podniebieniem,
  • z nieprawidłową pracą języka i warg,
  • rozpoczynające trening gryzienia i żucia,
  • rozpoczynające rozszerzanie diety,
  • z otwartą/uchyloną buzią,
  • śliniących się nadmiernie.
miopaluch rolki tolki
miopaluch rolki tolki

ćwiczenia logopedyczne z wykorzystaniem Rolek Tolki

Świstak

Świstak – Jak ćwiczyć?

Ułóż rolkę poziomo tak, aby zęby dolne i górne dotykały jej. Rolka ma się kontaktować z zębami w dwóch miejscach. Ćwicz z dzieckiem nagryzanie do momentu aż dziecko nie odgryzie rolki.

Ćwiczenie to pomoże Wam:

  • wzmocnić mięśnie aparatu mowy*,
  • zakres ruchomości języka,
  • zmotywuje język do płaskiego układania – wklejania w podniebienie,
  • wzmocnić siłę mięśni,
  • nauczyć dziecko szeroko otwierać buzię,
  • zmniejszyć asymetrię w obszarze buzi,
  • wypracować język do prawidłowej pozycji spoczynkowej – język wklejony w podniebienie ¾ swojej długości.

Świstak to ćwiczenie idealne dla dzieci:

  • powyżej 9 miesiąca życia,
  • z asymetrią,
  • z osłabioną siłą mięśni,
  • trudnościami w regulacji siły i napięcia mięśni,
  • z nienormatywnym podniebieniem,
  • z nieprawidłową pracą języka i warg,
  • rozpoczynające trening gryzienia i żucia,
  • rozpoczynające rozszerzanie diety,
  • z otwartą/uchyloną buzią,
  • śliniących się nadmiernie.
świastak rolki tolki
świstak rolki tolki

ćwiczenia logopedyczne z wykorzystaniem Rolek Tolki

Ugniotki

Ugniotki – Jak ćwiczyć?

Złóż rolkę w literę U tak, aby końce dotykały się. Ustaw ją poziomo na tylne zęby po prawej stronie. Dziecko próbuje ją ugryźć po prawej stronie 3 razy, następnie wykonuje ten sam ruch po lewej stronie.

Ćwiczenie to jest trudniejsze, bo rolka jest grubsza, czyli trudniejsza do nagryzania. Dziecko będzie dłużej pracowało nad odgryzieniem.

Ćwiczenie to pomoże Wam:

  • wzmocnić mięśnie aparatu mowy*,
  • zakres ruchomości języka,
  • zmotywuje język do płaskiego układania – wklejania w podniebienie,
  • wzmocnić siłę mięśni,
  • nauczyć dziecko szeroko otwierać buzię,
  • zmniejszyć asymetrię w obszarze buzi,
  • wypracować język do prawidłowej pozycji spoczynkowej – język wklejony w podniebienie ¾ swojej długości.

Ugniotki to ćwiczenie idealne dla dzieci:

  • około 10 miesiąca życia,
  • z asymetrią,
  • z osłabioną siłą mięśni,
  • trudnościami w regulacji siły i napięcia mięśni,
  • z nienormatywnym podniebieniem,
  • z nieprawidłową pracą języka i warg,
  • rozpoczynające trening gryzienia i żucia,
  • rozpoczynające rozszerzanie diety,
  • z otwartą/uchyloną buzią,
  • śliniących się nadmiernie.
ugniotki rolki tolki
ugniotki rolki tolki

ćwiczenia logopedyczne z wykorzystaniem Rolek Tolki

MioTwins

MioTwins – Jak ćwiczyć?

Zegnij dwie rolki na pół, ułóż na zębach poziomo tak, aby jeden brzeg rolki dotykał zębów 3 i 4 po prawej stronie, a drugi brzeg dotykał tych samych zębów po lewej stronie. Dziecko ma równocześnie nagryzać na tak ułożoną rolkę. Pracuje wtedy nad równomiernym rozkładaniem sił mięśni po jednej i drugiej stronie twarzy.

Ćwiczenie to pomoże Wam:

  • wzmocnić mięśnie aparatu mowy*,
  • zakres ruchomości języka,
  • zmotywuje język do płaskiego układania – wklejania w podniebienie,
  • wzmocnić siłę mięśni,
  • nauczyć dziecko szeroko otwierać buzię,
  • zmniejszyć asymetrię w obszarze buzi,
  • wypracować język do prawidłowej pozycji spoczynkowej – język wklejony w podniebienie ¾ swojej długości.

MioTwins to ćwiczenie idealne dla dzieci:

  • około 10 miesiąca życia,
  • z asymetrią,
  • z osłabioną siłą mięśni,
  • trudnościami w regulacji siły i napięcia mięśni,
  • z nienormatywnym podniebieniem,
  • z nieprawidłową pracą języka i warg,
  • rozpoczynające trening gryzienia i żucia,
  • rozpoczynające rozszerzanie diety,
  • z otwartą/uchyloną buzią,
  • śliniących się nadmiernie.
mioTwins rolki tolki
mioTwins rolki tolki

ćwiczenia logopedyczne z wykorzystaniem Rolek Tolki

MioKrólik I

MioKrólik I – Jak ćwiczyć?

Przekrój rolkę na dwie części. Ułóż je skośnie na zębach dolnych. Dziecko ma równocześnie, w tym samym momencie nagryzać tak, aby odgryźć kawałek i żuć z zamkniętą buzią. Jest to zabawa imitująca gryzienie marchewki przez królika.

Ćwiczenie to pomoże Wam:

  • wzmocnić mięśnie aparatu mowy*,
  • zakres ruchomości języka,
  • zmotywuje język do płaskiego układania – wklejania w podniebienie,
  • wzmocnić siłę mięśni,
  • nauczyć dziecko szeroko otwierać buzię,
  • zmniejszyć asymetrię w obszarze buzi,
  • wypracować język do prawidłowej pozycji spoczynkowej – język wklejony w podniebienie ¾ swojej długości,
  • popracować nad górnymi i dolnymi łukami dziąsłowo-zębowymi (jeśli się zwężają przez ustne destraktory).

MioKrólik to ćwiczenie idealne dla dzieci:

  • po 12 miesiącu życia,
  • z asymetrią,
  • z osłabioną siłą mięśni,
  • trudnościami w regulacji siły i napięcia mięśni,
  • z nienormatywnym podniebieniem,
  • z nieprawidłową pracą języka i warg,
  • rozpoczynające trening gryzienia i żucia,
  • rozpoczynające rozszerzanie diety,
  • z otwartą/uchyloną buzią,
  • śliniących się nadmiernie.
miokrólik rolki tolki
miokrólik rolki tolki

ćwiczenia logopedyczne z wykorzystaniem Rolek Tolki

MioKrólik II

MioKrólik II – Jak ćwiczyć?

Weź połówkę rolki i ustaw poziomo między górnymi a dolnymi siekaczami i nagryzaj pionowo.

Ćwiczenie to pomoże Wam:

  • wzmocnić mięśnie aparatu mowy*,
  • zakres ruchomości języka,
  • zmotywuje język do płaskiego układania – wklejania w podniebienie,
  • wzmocnić siłę mięśni,
  • zmniejszyć asymetrię w obszarze buzi,
  • wypracować język do prawidłowej pozycji spoczynkowej,
  • nauczyć regulacji siły języka, aby nie tłoczył doprzednio,
  • popracować nad górnymi i dolnymi łukami dziąsłowo-zębowymi (jeśli się zwężają przez ustne destraktory).

MioKrólik to ćwiczenie idealne dla dzieci:

  • po 12 miesiącu życia,
  • z asymetrią,
  • z osłabioną siłą mięśni,
  • trudnościami w regulacji siły i napięcia mięśni,
  • z nienormatywnym podniebieniem,
  • z nieprawidłową pracą języka i warg,
  • rozpoczynające trening gryzienia i żucia,
  • rozpoczynające rozszerzanie diety,
  • z otwartą/uchyloną buzią,
  • śliniących się nadmiernie.

mikrólik rolki tolki

ćwiczenia logopedyczne z wykorzystaniem Rolek Tolki

MioSpaghetti

MioSpaghetti – Jak ćwiczyć?

Potnij rolkę na wąskie paski grubości 0,5 cm. Dziecko ma je wciągać jak makaron, używając warg i języka (nie zębów). Nie może otwierać buzi. Gdy wciągnie rolkowy makaron może go zjeść – pamiętaj o zamknięciu buzi!

Ćwiczenie to pomoże Wam:

  • wzmocnić mięśnie aparatu mowy*,
  • zakres ruchomości języka,
  • zmotywuje język do płaskiego układania – wklejania w podniebienie,
  • wzmocnić siłę mięśni,
  • zaktywizuje tylną część języka,
  • zmniejszyć asymetrię w obszarze buzi,
  • wypracować język do prawidłowej pozycji spoczynkowej,
  • nauczyć regulacji siły języka, aby nie tłoczył doprzednio.

MioSpaghetti to ćwiczenie idealne dla dzieci:

  • powyżej 2 roku życia (pod warunkiem, że wyraża zgodę na stymulacje – są responsywne),
  • z asymetrią,
  • z osłabioną siłą mięśni,
  • trudnościami w regulacji siły i napięcia mięśni,
  • z nienormatywnym podniebieniem,
  • z nieprawidłową pracą języka i warg,
  • trenujące gryzienie i żucie,
  • w procesie rozszerzania diety,
  • z otwartą/uchyloną buzią,
  • z osłabioną siłą mięśni posturalno – szkieletowych,
  • śliniących się nadmiernie,
  • z napiętą tylną i boczną taśmą mięśniowo-powięziową.

 

miospaghetti rolki tolki
miospaghetti rolki tolki

ćwiczenia logopedyczne z wykorzystaniem Rolek Tolki

MioPlasterek I

MioPlasterek I – Jak ćwiczyć?

Rozwiń rolkę. Potnij lub porwij na małe kawałki o wymiarach 1×1 cm. Kawałek połóż na środek języka dziecka. Jego język ma przykleić kawałek rolki do sufitu (podniebienie).

Ćwiczenie to pomoże Wam:

  • wzmocnić mięśnie aparatu mowy*,
  • zakres ruchomości języka,
  • zmotywuje język do płaskiego układania – wklejania w podniebienie,
  • wzmocnić siłę mięśni,
  • zaktywizuje tylną część języka,
  • zmniejszyć asymetrię w obszarze buzi,
  • wypracować język do prawidłowej pozycji spoczynkowej,
  • nauczyć regulacji siły języka, aby nie tłoczył doprzednio.

MioPlasterek I to ćwiczenie idealne dla dzieci:

  • powyżej 2 roku życia (pod warunkiem, że wyraża zgodę na stymulacje – są responsywne),
  • z asymetrią,
  • z osłabioną siłą mięśni,
  • trudnościami w regulacji siły i napięcia mięśni,
  • z nienormatywnym podniebieniem,
  • z nieprawidłową pracą języka i warg,
  • trenujące gryzienie i żucie,
  • w procesie rozszerzania diety,
  • z otwartą/uchyloną buzią,
  • z osłabioną siłą mięśni posturalno-szkieletowych,
  • śliniących się, z napiętą tylną i boczną taśmą mięśniowo – powięziową.
mioplasterek rolki tolki
mioplasterek rolki tolki

ćwiczenia logopedyczne z wykorzystaniem Rolek Tolki

MioPlasterek II

MioPlasterek II – Jak ćwiczyć?

Możesz użyć nożyczek i pociąć rolkę na małe kwadraty. Weź jedną część na palec wskazujący i wklej go w środek podniebienia. Dziecko powinno tak długo wykonywać ruch szurania językiem po podniebieniu aż rozpuści kawałek rolki lub ewentualnie ją odczepi od podniebienia i zje.

Ćwiczenie to pomoże Wam:

  • wzmocnić mięśnie aparatu mowy*,
  • zakres ruchomości języka,
  • zmotywuje język do płaskiego układania – wklejania w podniebienie,
  • wzmocnić siłę mięśni,
  • zaktywizuje tylną część języka,
  • zmniejszyć asymetrię w obszarze buzi,
  • wypracować język do prawidłowej pozycji spoczynkowej,
  • nauczyć regulacji siły języka, aby nie tłoczył doprzednio.

MioPlasterek II to ćwiczenie idealne dla dzieci:

  • powyżej 2 roku życia,
  • z asymetrią,
  • z osłabioną siłą mięśni,
  • trudnościami w regulacji siły i napięcia mięśni,
  • z nienormatywnym podniebieniem,
  • z nieprawidłową pracą języka i warg,
  • trenujące gryzienie i żucie,
  • w procesie rozszerzania diety,
  • z otwartą/uchyloną buzią,
  • z osłabioną siłą mięśni posturalno – szkieletowych,
  • śliniących się nadmiernie.

 

 

mioplasterek rolki tolki

ćwiczenia logopedyczne z wykorzystaniem Rolek Tolki

MioPędzelek

MioPędzelek – Jak ćwiczyć?

Wklej mały kwadrat rolki od wewnętrznej strony za kącikiem ust (obszar mięśnia policzkowego). Dziecko zamyka buzię; wierzchołkiem języka ściąga kawałek rolki i zjada ją z zamkniętą buzią.

Ćwiczenie to pomoże Wam:

  • wzmocnić mięśnie aparatu mowy*,
  • zakres ruchomości języka,
  • zmotywuje język do płaskiego układania – wklejania w podniebienie,
  • wzmocnić siłę mięśni,
  • zaktywizuje tylną część języka,
  • zmniejszyć asymetrię w obszarze buzi,
  • wypracować język do prawidłowej pozycji spoczynkowej,
  • nauczyć regulacji siły języka, aby nie tłoczył doprzednio.

 MioPędzelek to ćwiczenie idealne dla dzieci:

  • powyżej 2 roku życia (pod warunkiem, że wyraża zgodę na stymulacje – są responsywne),
  • z asymetrią,
  • z osłabioną siłą mięśni,
  • trudnościami w regulacji siły i napięcia mięśni,
  • z nienormatywnym podniebieniem,
  • z nieprawidłową pracą języka i warg,
  • trenujące gryzienie i żucie,
  • w procesie rozszerzania diety,
  • z otwartą/uchyloną buzią,
  • z osłabioną siłą mięśni posturalno-szkieletowych,
  • śliniących się, z napiętą tylną i boczną taśmą mięśniowo – powięziową.
miopedzelek
miopedzelek

Ćwiczenia opracowała:

dr n. zdr. Marta Wawrzynów – wykładowczyni akademicka i szkoleniowiec; logopedka i pedagożka wczesnej interwencji, neurologopedka, terapeutka Integracji Sensorycznej, konsultantka laktacyjna (DKL), NDT-Bobath Baby, Prechtl’a, TCK, Padovan (I), MYO, kinesiotapingu, MFS, instruktorka masażu Shantala i m. Butejko, dietetyczka.

Udostępnij wpis

Smakowało? Nie smakowało? Wyszło? Nie wyszło? A może chcesz napisać na inny temat? Podziel się słowem komentarza i zdjeciem.

Komentarze (0)

Dodaj komentarz
Newsletter obrazek