Integracja sensoryczna - klucz do sukcesu w rozszerzaniu diety. Wywiad z terapeutką SI
09 sierpnia 2023
Rozszerzanie diety to nie tyle jedzenie, co nauka jedzenia. Czas, w którym dziecko poznaje pokarmy inne niż mleko, to również droga do zdobywania wielu umiejętności motorycznych, oralnych oraz rozwój intelektualny. Dziecko może zrobić milowe kroki w rozwoju, jeśli tylko damy mu na to szansę. Dlaczego dziecko powinno uczyć się jeść rączkami?
Dlaczego dziecko powinno uczyć się jeść rączkami?
Na rękach rozmieszczonych jest mnóstwo receptorów, które pobudzają obszary mózgu odpowiedzialne za rozwój mowy. To doskonały trening przed nauką mówienia. Gdy dłonie mają bodźce, np. lepkie, twarde, szorstkie, aktywizują odpowiednie punkty, powodując prawidłowy rozwój mózgu. Dlatego możemy powiedzieć, że mowa rozwija się przez dotyk.
Dlaczego dziecko powinno uczyć się jeść rączkami?
To umiejętność, dzięki której ciało człowieka może zaplanować sekwencje ruchu w konkretnym celu. To bardzo złożony proces, na który składa się praca mózgu, zmysłów, części ciała. Ma wpływ na pamięć i mowę. Jedząc rączkami niemowlę musi zaplanować ruch i doprowadzić go do końca w konkretnym celu i tak wiele razy. To wspaniały trening.
Dlaczego dziecko powinno uczyć się jeść rączkami?
Różne faktury i kształty to odwrażliwianie dłoni. Konsystencja śliska, chropowata, twarda, gęsta, to darmowa zabawa sensoryczna, która nie tylko odwrażliwianie ręce, ale i buzię. A jama ustna musi być odwrażliwiona, by móc przyjąć pokarm o różnej konsystencji, ale też nauczyć się go obrabiać.
Dlaczego dziecko powinno uczyć się jeść rączkami?
Rozwój chwytu to proces, który ma wpływ na późniejszą jakość umiejętności grafomotorycznych dziecka, czyli np. na prawidłowy chwyt narzędzia pisarskiego, który jak wiadomo, przekłada się na czytelność pisma.
Etapy chwytu:
5-6 m.ż. chwyt dłoniowy,
6-7 m.ż. – chwyt dłoniowo-promieniowy,
7-8 m.ż. chwyt grabiach,
8-9 m.ż. – chwyt nożycowy
9 m.ż. chwyt pęsetowy,
10 m.ż. chwyt potrójny, szczękowy,
12 m.ż. – chwyt szczypcowy
Jak widać, w drugim półroczu życia dziecka wiele się dzieje i tylko jedzenie rączkami daje niemowlęciu szansę na rozwój motoryki małej.
Dlaczego dziecko powinno uczyć się jeść rączkami?
Ta umiejętność jest ogromnie ważna. Ręka dotyka jedzenia, oko odmierza odległość od ręki do buzi, planuje motorycznie czynność, ręka chwyta jedzenie i celnie kieruje do jamy ustnej. Na początku te czynności trwają bardzo długo, jednak im częściej dziecko ma możliwość to ćwiczyć, tym sprawniej mu idzie. To podstawa pod naukę jedzenia sztućcami, które wymagają jeszcze większej koordynacji.
Jedzenie rączkami to bardzo ważny etap w życiu dziecka i nie tylko nie należy go pomijać, ale też eksponować na niego niemowlę jak najczęściej. Właśnie dlatego metoda BLW jest doskonałym sposobem rozszerzania diety. Daje dziecku świetną zabawę, buduje prawidłową relację z jedzeniem i rozwija.
Smakowało? Nie smakowało? Wyszło? Nie wyszło? A może chcesz napisać na inny temat? Podziel się słowem komentarza i zdjeciem.
Komentarze (0)