Kiedy do neurologopedy?
Rozszerzanie diety to proces, który trwa. Część trudności dziecko pokona samo, w toku nauki, nieustannie ćwicząc i zdobywając nowe umiejętności. Czasami problem tkwi głębiej i trzeba szukać pomocy u specjalisty.
Czy teraz, nie widząc swojego maluszka, jesteś w stanie w 100% powiedzieć – tak, moje dziecko zawsze ma zamkniętą buzię?
Jama ustna i jej napięcie, tak samo jak napięcie całego ciała, kształtują się (nabywają kompetencji) do około 2 miesiąca życia. Dziecko po urodzeniu adaptuje się do nowych warunków, zaznajamia z otoczeniem, uczy się działać antygrawitacyjnie.
Wykonując ruchy przeciwko sile grawitacji, dostosowuje siłę swoich mięśni do otoczenia.
WAŻNA JEST AKTYWNOŚĆ W RÓŻNYCH POZYCJACH!
Leżąc na brzuchu, na boku lewym i prawym naprzemiennie oraz na plecach (w prawidłowych pozycjach, bez napięcia czy odgięcia) niemowlę dostosowuje siłę do aktywności. Z dnia na dzień staje się coraz bardziej ciekawe świata i więcej potrafi. Należy więc układać dziecko w różnych pozycjach w ciągu dnia.
Maluch, leżąc na plecach, ćwiczy mięśnie do pośredniej pozycji CHIN TUCK.
Leżąc na brzuchu stabilizuje podpór na przedramionach, aby za moment wyciągnąć ręce i złapać zabawkę. W tych AKTYWNYCH POZYCJACH dziecko powinno mieć zamkniętą buzię.
Jeśli Twojemu Dziecku zdarza się mieć otwartą buzię – sprawdź, jak często i w jakich sytuacjach.
Gdy buzia jest uchylona, a przez jej przestrzenie przedziera się JĘZYK to znak, że SIŁA MIĘŚNI w stosunku do masy i wieku malucha pracuje nieadekwatnie. I trzeba mu pomóc …, by jego buźka mogła się szybko domknąć, a język ładnie w niej ustabilizować.
Język to umięśniony narząd, który powinien wypełnić przestrzeń JAMY USTNEJ.
Zrób test. Połóż lub zmotywuj niemowlę do pozycji na brzuchu. Jeśli umie wykonać podpór na przedramionach z uniesieniem głowy (jest to etap rozwojowy około 3-4 miesiąca życia) i przy tym ma zamkniętą buzię, to nie musisz obecnie nic robić – Twój maluch sobie pięknie radzi! Jeśli z kolei ma buzię otwartą – to znak, że potrzebuje wsparcia.
Obejrzyj film autorstwa alaantkoweblw
Z najnowszych badań wynika, że 8 na 10 noworodków i wczesnych niemowląt ma uchyloną jamę ustną. Nie jest to norma, lecz jej brak!
Co w sytuacji, gdy język wychodzi poza jamę ustną lub też jego wierzchołek spoczywa na wysokości warg i wypełnia przestrzeń między wargą górną a dolną?
Można ten temat przeanalizować na minimum 2 sposoby:
Mięśnie buzi dziecka nie mają siły, by unieść ciężką kość żuchwy i spowodować domknięcie warg oraz cofnięcie języka w środku jamy ustnej. Nie potrafią pracować antygrawitacyjnie. Cofnięcie języka jest możliwe wtedy, gdy nie ma dodatkowych napięć w odcinku szyi dziecka. Jeśli takie występują, to mięśnie klatki piersiowej i tułowia będą musiały nauczyć się współpracować między sobą – to trudna umiejętność, której dopiero się uczy.
Tutaj dziecko najczęściej oddycha torem ustnym, a on z kolei osłabia siłę całego ciała. Taki malec nie uzyska efektu terapii ruchowej (nawet jeśli jest pod opieką fizjoterapeuty), dopóki nie zapanuje się nad aktywnością mięśni oddechowo-przeponowych. Pomocna może okazać się także wizyta u terapeuty miofunkcjonalnego.
JĘZYK WYCHODZI POZA GRANICĘ WARG I WYPEŁNIA ICH PRZESTRZEŃ – JEST NAPIĘTY I SILNY, ALE NIE POTRAFI ZNALEŹĆ SWOJEGO „DOMKU”.
Zuzia, 7 miesięcy, buzia ciągle otwarta, język wysunięty. Stan utrzymuje się mimo wizyty u osteopaty, neurologopedy i podcięciu wędzidełka w wieku 5 miesięcy.
obejrzyj film autorstwa alaantkoweblw
(To zdjęcie 3 tygodnie po porodzie, już widać, jak Zuzia leży z wysuniętym językiem).
Język jest napięty i aktywny, niemal zawieszony między dnem jamy ustnej a podniebieniem. On musi mieć siłę, by się utrzymać w zawieszeniu i wyjść (ale nie za daleko) z jamy ustnej. W takiej sytuacji dziecko najczęściej ma trudność z oddechem, na skutek:
Sposobem na cofnięcie języka do jamy ustnej i efektywne skontaktowanie warg jest stymulacja – nie zawsze długotrwała. Czasami trzeba po prostu zastymulować ciało, dlatego doskonale sprawdzą się tutaj ćwiczenia motoryczne nad kontrolą głowy i tułowia (wsparcie fizjoterapeuty, a także terapeuty miofunkcjonalnego – sprawdź zawsze, czy te osoby specjalizują się w pracy z małymi dziećmi). Istotne jest także znalezienie przyczyny – być może będzie potrzebny lekarz (laryngolog), CDL/IBCLC (doradca laktacyjny) lub terapeuta miofunkcjonalny.
JAKIE SĄ POWODY WYSUWANIA SIĘ JĘZYKA POZA GRANICĘ UST u małych i u dużych dzieci?
JĘZYK W WIEKU 4 I 6 MIESIĘCY (obejrzyj film) autorstwa alaantkoweblw
Czy wiesz, jakie konsekwencje niesie ze sobą uchylona jama ustna?
Otóż:
Co jeszcze? KONSEKWENCJE ODDYCHANIA PRZEZ USTA:
NADMERNE WYDZIELANIE ŚLINY
ZABURZENIA SNU
Otwarta buźka podczas snu może powodować jego zaburzenia, bezdech senny i zmianę poziomu tlenu i dwutlenku węgla w krwioobiegu, uczucie zmęczenia, rozdrażnienie, brak koncentracji.
WADY ZGRYZU
podczas oddychania przez usta język napiera na zęby, co powoduje przemieszczanie się, wychylanie zębów, niewłaściwą pracę stawu skroniowo-żuchwowego.
USZKODZENIE ZĘBÓW
Przy otwartej buzi, żeby ciągle znajdują się w suchym środowisku, co może powodować uszkodzenia szkliwa.
NADPOBUDLIWOŚĆ PSYCHO-RUCHOWA
WADY POSTAWY
WADY WYMOWY
dzieci, które oddychają przez buzię mogą mieć niedojrzały sposób połykania. Wsuwają wierzchołek języka między dziąsła (a potem między zęby) w trakcie połykania. Język przesuwa się do przodu w trakcie mówienia, co skutkuje międzyzębową wymianę głosek- najczęściej: s, z, c, dz.
ZMIANA RYSÓW TWARZY – u dzieci oddychających ustami można zaobserwować zaburzone proporcje i symetrię twarzy, tzw. „gapowaty” wyraz twarzy. Staje się ona często za bardzo szeroka lub wydłużona, bardziej płaska, pociągła, a kości policzkowe mniej wypukłe. Napięcie dolnej części twarzy jest niższe, a żuchwa cofnięta.
Do kogo się zgłosić?
Zły sposób oddychania sam nie minie. Nie czekaj na to! Aby uniknąć negatywnych konsekwencji zwróć się do specjalisty (logopeda, neurologopeda, laryngolog). Ten pomoże w rozpoznaniu przyczyny i skieruje np. do laryngologa, alergologa, logopedy, ortodonty, którzy wskażą drogę leczenia.
Drodzy Rodzice – dziecko samo nie wyrośnie ze złego sposobu oddychania dlatego. Dziecko rośnie i rozwija się. Możesz mu pomóc wdrażając odpowiednie ćwiczenia logopedyczne i terapię laryngologiczną czy ortodontyczną. Nie zaniedbuj!
Zły sposób oddychania to nie tylko poważne wady zgryzu, ale przede wszystkim nieharmonijny wzrost kości całej twarzy. Działaj póki kości rosną i są plastyczne!
Pamiętaj
USTA NIE SŁUŻĄ DO ODDYCHANIA. USTA SŁUŻĄ DO MÓWIENIA, JEDZENIA I CAŁOWANIA
Zdjęcia i moja historia z Zuzią, w skrócie:)
Zuzia urodziła się o czasie, poród indukowany. Gdy dziś oglądam zdjęcia, na większości z nich miała albo otwartą buzię albo niedomkniętą a język ”wystawał” z niej. To od początku budziło mój niepokój. Nie miałam problemów z karmieniem piersią dopóki nie zaczęła być bardziej mobilna koło 4 miesiąca. Karmienie zaczęło łączyć się tylko z konkretną pozycją (leżącą), co sprawiało mi kłopot np. gdy chciałam nakarmić na mieście. Wizyta u neurologopedy, fizjoterapeuty, osteopaty, podcięcie wędzidełka. Dalsze ćwiczenia i czas rozszerzania diety po 6 miesiącu przyczyniły się do zmiany pozycji kp na lepsze. Jednam buzia była nadal otarta, a język wysunięty. Nie stanowiło to problemów ani z jedzeniem metodą BLW, ani z dalszym kp, jednak buzia kształtowała się w dalszym ciągu nieprawidłowo. W okolicach 2 r.ż. na stałe zaczęłam uczęszczać z Zuzią do logopedy, terapia trwa do dziś. Im dziecko bardziej świadome, tym postępy przychodzą szybciej. Jednak pamiętajcie, to WY, rodzice, jesteście pierwszymi, głównymi terapeutami. Logopeda nie wykona za Was roboty:) Do dzieła!
jak układa się język w buzi Zuzi – wiek 6 m (koniecznie obejrzyj ten film) autorstwa alaantkoweblw
Otwarta jama usta często wpływa na błędnie postawione diagnozy specjalistów. Często nasze dzieci rozumieją więcej niż nam pokazują, komunikują w inny sposób, lecz otwarta jama ustna spowalnia ich jakościowy rozwój.
Nie lekceważ, tylko działaj.
Autorką artykułu jest:
Specjalistka w naukach o zdrowiu, absolwentka PUM w Szczecinie i UMED we Wrocławiu i Łodzi, neurologopedka i fizjoterapeutka pediatryczna, terapeutka Integracji Sensorycznej, TCK, Padovan II, kinesiotapingu. Doktor wspiera rodziców i studentów swoją wiedzą także z zakresu dietetyki, toksykologii, ortodoncji. Jest instruktorką masażu Shantala, metody Integracji Sensorycznej oraz MFS (Ortodoncja Funkcjonalna MFS).
Specjalizuje się w problematyce zanieczyszczeń środowiskowych i oddziaływań postawy ciała na zaburzenia orofacjalne. Przeprowadziła badania wśród dzieci do 1 roku życia na temat wpływu umiejętności orofacjalnych na kształtowanie się wzorców ruchowych. To również wykładowczyni akademicka, kierowniczka studiów podyplomowych z zakresu Integracji Sensorycznej oraz kilku nowych kierunków odnoszących się do rozwoju małego dziecka.
Rozszerzanie diety to proces, który trwa. Część trudności dziecko pokona samo, w toku nauki, nieustannie ćwicząc i zdobywając nowe umiejętności. Czasami problem tkwi głębiej i trzeba szukać pomocy u specjalisty.
trudności w jedzeniu to coraz częstszy problem dzieci. Ważne, by ten problem szybko zauważyć i udać się do odpowiedniego specjalisty, który pomoże dziecku odzyskać komfort jedzenia. Jakie mogą być przyczyny tych trudności?
Smakowało? Nie smakowało? Wyszło? Nie wyszło? A może chcesz napisać na inny temat? Podziel się słowem komentarza i zdjeciem.
Komentarze (1)
Natalia
Dodano opinię: 18.08.2022
Miałam ten sam problem co Pani i tez u Zuzanny. Cały cza zmówiono mi że to się cofnie… I niestety moja reakcja nie była tak szybką jak Pani. Zuzia ma. Słabe napięcie mięśniowe języka, chodzimy do logopedy i jest duża poprawa w mówieniu. Innych problemów na szczęście nie ma ale przeczytam dokładnie wpis i jeszcze się przyjrzę córce. Bardzo przydatny wpis.