Zdrowe przekąski dla dzieci

Przekąski dla dzieci. Temat rzeka. Dawać, nie dawać, zapychają, nie zapychają? A może sama nazwa ma negatywny wydźwięk, a nie są niczym złym? Dziś skupimy się na nieco starszych dzieciach, takich od 2 roku życia wzwyż. Dzieci powinny spożywać 5 posiłków dziennie.  Regularnie i zdrowo. 3 duże posiłki (śniadanie, obiad, kolację) oraz 2 przekąski (np. 2 śniadanie i coś małego przed kolacją). Zapychanie dziecka ”co chwilę” przekąskami sprawia, że nie odczuwa wcale głodu, nie je konkretnych porcji na dania główne, jego organizm wciąż pracuje i trawi, bez chwili odpoczynku.

przekąski dla dzieci

Dzieci lubią przekąski (dorośli również, prawda?). Niektórym dorosłym wydaje się, że dobre przekąski dla dzieci muszą być słodkie, sklepowe, gumowe, misiowe, tłuste, słone i przyprawione pewnymi EEEE…

Czy wiesz, że jeśli dasz dziecku do wyboru TYLKO zdrowe produkty, to samo ustawi sobie zbilansowaną dietę (o ile oczywiście nie będzie miało w zasięgu wzroku i ręki śmieciowego jedzenia).

Słodycze, niezdrowe przekąski i tłuszcze są dla dziecka taką samą pokusą jak dla nas! Na szczęście dzieci mają nas – dorosłych, którzy decydują o tym, co znajduje się w „szafce z przekąskami”. Czy będą to chrupki, paluszki, chipsy, napoje gazowane? Czy zupełnie proste i naturalne przekąski…np. warzywa.
Na blogu jest już jeden wpis o przekąskach sklepowych, zobacz go tutaj. Dziś mamy dla Was zupełnie inną propozycję – zdrowe przekąski dla dzieci składające się… z samych warzyw. Jesteście na to gotowi?

„O nie, moje dziecko nie zje warzyw.”
” No co Ty, nie jest przyzwyczajony, zresztą on nie lubi warzyw.”
„Ona zje tylko ogórki, na inne warzywa nawet nie spojrzy.”

Bywa i tak, ale czy to oznacza, że należy się poddać i zamienić je na coś gorszego? Warzywa i owoce zajmują 1/2 talerza żywieniowego. Należy je jeść codziennie x 5! Przekąska w formie warzywa jest więc najbardziej pożądaną jej formą:)

Jak więc zachęcić dziecko do jedzenia warzyw? Pamiętasz jak 2 tygodnie temu pisałyśmy o początkach neofobii dziecięcej? Tak, tak! 2,3,4 a nawet 5 latki to wybredne stwory. Tego nie, tamtego nie. Jasne, to zrozumiałe. Taki wiek, takie budowanie swojego JA i swoich granic. Jak więc nie zmuszając, przekonać dziecko do jedzenia warzyw?

Oswajaj dziecko z warzywami.

Pokażemy Wam dziś kilka prostych warzywnych przekąsek dla dzieci, które nie wymagają ani zbyt dużych umiejętności kulinarnych, ani czasu. Wystarczą Wam warzywa, obieraczka, dziecięce rączki, a pomóc może dodatkowo blender Braun wyposażony w nowoczesny spiralizer, który umożliwia cięcie składników w finezyjne kształty oraz przygotowanie lekkich makaronów z warzyw, który jest cichym bohaterem dzisiejszego wpisu.  Do dzieła!

Przekąski dla dzieci - warzywa

Postaw przed dzieckiem kilka warzyw. Pozwól mu wybrać to, na które być może ma ochotę (pamiętaj! dziecko nie jest w stanie do końca racjonalnie określić czy na pewno ma na coś ochotę, czy na pewno zje to w całości, nie sugeruj więc ”wybierz to co na pewno zjesz, bo jak nie…”). 4-6 latek z powodzeniem poradzi sobie z obieraniem czy krojeniem niektórych warzyw. Maluchy (2-3 l) z przyjemnością będą pewnie rozrzucać wszystko dookoła lub naciskać guziczki w blenderze (tylko pod czujnym nadzorem mamy!).

Przekąska nr 1

Jak zrobić zdrowe, domowe chipsy z warzyw?

Dzieciaki uwielbiają chrupać, chrupanie powoduje przyjemne uczucie w mózgu:) i sprawia że jemy więcej i więcej. Dlatego tak trudno dorosłym poprzestać na jednym crunchipsie 😛 Chipsy warzywne będą więc idealną warzywną przekąską! Jak zrobić zdrowe, domowe chipsy z warzyw? To banalnie proste!

Wystarczy umyć i obrać ulubiony zestaw warzyw np. buraki, bataty, seler, ziemniaki i pokroić je w bardzo cienkie plasterki. Można tez użyć do tego blendera Brauna, który w 3 sekundy przygotuje nam surowe warzywa!

Następnie dodaj ulubioną przyprawę np. tymianek suszony, oregano, bazylię czy wędzona paprykę, posyp warzywa, skrop oliwą z oliwek i przełóż na blachę wyłożoną papierem do pieczenia. Piecz ok 30-35 minut (w zależności od grubości i rodzaju warzywa, buraki pieką się najdłużej) w 210 stopniach z termoobiegiem na środkowym poziomie piekarnika. Chipsy z batatów są bardzo słodkie i znikają w 3 sekundy. Może je zaproponować np. podczas urodzinek czy spakować w śniadaniówkę do szkoły. Ludzie (dzieci także hahha) to wzrokowcy, czasem mały element taki jak opakowanie może być powodem do ciekawości i spróbowania. Przesyp gotowe i ostygnięte chipsy do papierowej torebki podaj dziecku:) A może ozdobi ją najpierw kolorowymi kredkami?

Przekąska nr 2

Jak zrobić warzywny makaron?

Dzieciaki uwielbiają makarony, prawda? Najlepiej te z semoliny, biała mąka to jednak nie jest szczyt naszych marzeń. Bo nie sztuką jest dać dziecku na przekąskę suchy makaron. Są ponoć dzieci, które żyją tylko nim:) Może więc makaron z warzyw? Taka przekąska sprawdzi się też np. na obiad czy kolację. Jak zachęcić dziecko do zjedzenia, albo chociaż spróbowania takiego dania? Znów – wybierzcie się np. do warzywniaka. Oglądajcie warzywa, pobawcie się w zagadki ”znajdź warzywo które jest długie, ma grubą zieloną skórkę…”, dzieciaki uwielbiają takie zadania. Najbardziej cieszą się gdy same mogą zapłacić! A potem rozpakujcie wspólnie zakupy i przygotujcie warzywny makaron. To bardzo proste! Potrzebujesz tylko specjalnej obieraczki lub blendera Brauna z odpowiednią końcówką końcówką do robienia makaronu z warzyw. Taki jak mamy my radzi sobie z tym zadaniem idealnie. Pozwól dziecku naciskać blender, oczywiście zawsze pod Twoim nadzorem! Gotowy surowy makaron podgotuj w wodzie, aż poczujesz widelcem że jest miękki. Takie warzywne makaroniki z buraka można wymieszać, np. z musem z gruszki, polać odrobioną soku z cytryny i posypać kozim serkiem. Idealne połączenie!

Przekąska nr 3

Warzywne sprężynki i spiralki

Większość dzieci przyzwyczajonych jest do warzyw gotowanych, surowe warzywa rzadziej królują w ich menu. A gdyby tak zaproponować dziecku warzywne spiralki? Możesz je przygotować np. z marchewki! Ta przekąska jest nie tylko ,,śmieszna”:) w swoim kształcie, ale też chrupiąca, soczysta i bardzo zdrowa! Takie sprężynki są też świetną alternatywą dla surówek, za którymi dzieci nie przepadają. Na szybko zamiast sprężynek, możesz również przygotować warzywne słupki z surowych ogórków, papryki, selera naciowego. Surowe warzywa długo pozostają świeże, są więc idealne jako przekąska do szkoły.

Przekąska nr 4

Pieczone krążki z cukinii

Lato to sezon na grilla, a kto powiedział, że dzieci nie mogąjeść grillowanych warzyw! Pewnie, że mogą. Pieczenie i grillowanie warzyw powoduje, że nabierają one zupełnie innego smaku niż np. podczas gotowania. Cukinia, papryki, pieczarki, czerwona cebula to nasi pieczeni faworyci. Można je pokroić po prostu w grubą kostkę i zrobić kolorowe szaszłyki, a jeśli nie macie okazji do grillowania, zapieczcie warzywa w piekarniku. Zaproście dziecko do pomocy. Może siekać blenderem cukinię na krążki, a następnie nadziewać ją na patyczki. Zapytaj jakich przypraw chciałoby użyć, może bazylię lub oregano. Pozwól dotknąć, powąchać, spróbować suszonych ziół. To bardzo dobry sposób na przybliżenie dzieckado warzyw!

Przygotowane krążki z cukinii możesz skropić oliwą i wstawić do nagrzanego piekarnika na 200’C z termoobiegiem na środkowy poziom, lub położyć na tacce i grillować. Upieczona cukinia jest soczysta i bardzo miękka, kochają ją przede wszystkim bobasy:) Mimo, że swoim wyglądem, pieczona cukinia nie zachęca do spróbowania, to jednak uczestnictwo w przygotowaniu jej, może skłonić do spróbowania nowego smaku.

Pamiętaj!

Jeśli chcesz, by Twoje dziecko jadło warzywa i zdrowe przekąski:

– nie proponuj mu innych, zwłaszcza sklepowych, śmieciowych przekąsek!
– wyrzuć z domu wszelkie przekąski, które mogą być pokusą do sięgania po nie między posiłkami,
– daj przykład! – jedź zdrowe przekąski, bo Twoje dziecko bacznie obserwuje co tam chowasz za plecami;)
– nie zmuszaj do jedzenia warzyw! nie demonizuj ich i nie porównuj ze słodyczami!
– wielokrotnie dawaj dziecku możliwość zabawy, obcowania i testowania warzyw,
– podawaj warzywa w różnej formie (np. marchewka może być ugotowana na miękko, upieczona w formie chipsów, ugotowana w zupie krem, zapieczona z makaronem),
-wybieraj sezonowe warzywa ! jeśli teraz jest pora na fasolkę to ją kupuj:) Nie czekaj do zimy:),
-włączaj dziecko do zakupów i przygotowania posiłku,
– postaw przed dzieckiem pusty talerz i pozwól samodzielnie nałożyć z porcję.

Serio! Zaufaj mu:)

Przekąski na urodziny lub do szkoły

Wyżej wymienione przekąski to nie tylko propozycja dla dzieci q domu! Ala i Antek za moment rozpoczną edukację szkolną, teraz jeszcze chodzą do przedszkola, gdzie zapraszane są na różnego rodzaju ”urodzinki”. Jak myślicie, czy takie warzywne przekąski spodobałyby się gościom? No pewnie! uwierzcie nam! Dzieci, które wcześniej nie jadły batatowych chipsów, z ciekawości po nie sięgają i potwierdzają ”jakie to dobre”. Starszakom poza kanapką z wędliną czy serem warto też wrzucić do lanczówki tego typu przekąski! W końcu zdrowe odżywianie nie kończy się gdy dziecko wyrasta z BLW, zdrowe jedzenie ma towarzyszyć naszemu dziecku już zawsze.

Jak więc nie zmuszając, przekonać dziecko do jedzenia warzyw?

Na koniec: jeśli myślisz, że zmuszając dziecko do spróbowania ”chociaż jednej łyżeczki” bo przecież skąd ma wiedzieć czy coś lubi skoro nawet nie chce tego spróbować, coś da. To jesteś w błędzie. Da to, że albo zje bo mama każe, albo zamknie buzię i zrobi unik, albo stopniowo zacznie jeszcze bardziej wycofywać się z poznawania nowych smaków. A nie o to nam przecież chodziło, nie?

Po prostu powiedz:


„Mam tu coś, co być może Tobie posmakuje, jest tylko spróbujesz”

i koniec.

Nie namawiaj, nie przekupuj, nie obiecuj nic w zamian. Daj dziecku czas i stale, bez presji proponuj warzywa.

Jeśli jesteście ciekawe jak dokładnie działa nasz Blender to odsyłamy Was do przepisu na Domową Nutellę, gdzie dokładnie go zrecenzowałyśmy. Używamy go już ponad rok i jest niezawodny <3 Niebieski blender, czyli model, który widzicie na zdjęciach wyposażony jest w trzy wymienne tarcze, dzięki którym łatwo i szybko można stworzyć oryginalne makarony z warzyw: od cienkiego tagliatelle do szerokich wstążek z cukinii, buraków lub marchewki.

Wpis powstał w ramach współpracy z marką Braun.