Witaj szkoło... i śniadaniówko!

Zanim włożysz do śniadaniówki słodki batonik, bułkę mleczną i soczek, przeczytaj…

Co z tym CUKREM. Czy on naprawdę jest taki zły? Czym są węglowodany oznaczone na opakowaniach?

Ze względów żywieniowych węglowodany dzieli się na przyswajalne i nieprzyswajalne.

  • Węglowodany przyswajalne są trawione i wchłaniane w jelicie
    cienkim. Głównymi
    węglowodanami przyswajalnymi są monosacharydy (glukoza i fruktoza),
    disacharydy (sacharoza, laktoza), malto-oligosacharydy oraz skrobia.
  • Węglowodany nieprzyswajalne to nietrawione i niewchłaniane w jelicie cienkim
    związki, które przechodzą przez jelito kręte jako niestrawiona pozostałość. Zalicza się do nich: celulozę, hemicelulozę, pektyny, oporne
    oligosacharydy (1).

Tyle teorii, przejdźmy do konkretów:

W prawie Unii Europejskiej na potrzeby etykietowania żywności przyjęto
definicje węglowodanów i cukrów.

„Węglowodany – oznaczają wszelkie węglowodany, które podlegają procesom metabolizmu w organizmie człowieka,
łącznie z alkoholami wielowodorotlenowymi”. „Cukry – oznaczają wszelkie
cukry proste i dwucukry obecne w żywności, z wyjątkiem alkoholi wielowodorotlenowych” (1).

WHO przyjęło określenie „cukry proste” dla monosacharydów i disacharydów występujących w żywności. Natomiast pojęcie
„cukier”, oznacza sacharozę powszechnie dodawaną do żywności jako cukier
buraczany bądź trzcinowy.

Według zaleceń Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) człowiek powinien dostarczać mniej niż 10% cukru wolnego z całych przyjmowanych kalorii do organizmu w ciągu dnia. A najlepiej, by spożywał go jak najmniej:

Dziecko 

nie więcej niż 3 łyżeczek cukru! (15 g)

Kobieta 

nie więcej niż 6 łyżeczek cukru! (30 g)

Mężczyzna

nie więcej niż 9 łyżeczek cukru! (45 g)

CUKIER WOLNY=CUKIER DODANY

Czym są dodane cukry? Jak sama nazwa wskazuje – cukrami, które zostały dosypane do produktu:)

Dodane cukry nie są naturalnie obecne w żywności – są dodawane!

Zawierają:

  • Cukry i syropy, które producenci żywności dodają do produktów takich jak jogurty, ketchup, płatki zbożowe, napoje gazowane, cukierki,  ciasteczka…lista się nie kończy!
  • Cukier, który sami dodajemy – jak łyżeczka cukru do kawy, herbaty itd.

Niektóre pokarmy naturalnie zawierają cukier – na przykład owoce, warzywa i mleko. Cukry w tych produktach nie są dodanymi cukrami!

„W rekomendacjach WHO z 2015 r. zostało podane określenie „cukry wolne”, które odnosi się do wszystkich cukrów – monosacharydów (jak glukoza i fruktoza), disacharydów (sacharoza i cukier rafinowany)
dodawanych w procesie produkcji, podczas gotowania potraw, stosowanych
przez konsumentów, a także cukrów występujących naturalnie w miodzie,
syropach, sokach owocowych i przetworach owocowych.”(2)

OK, tyle z teorii, później zajmiemy się etykietami na opakowaniach. Tymczasem:

Zastanawiasz się co spakować dziecku do śniadaniówki, chcesz by lunchbox do szkoły był smaczny i zdrowy? 

Często pytacie co warto dawać dzieciom do szkoły. Mamy więc dla Was kilka przemyśleń, które zebrałyśmy w jedną całość. Napiszemy więc  wszystko o śniadaniówce dla pierwszoklasisty i dla  7 , 8, 9… latka. Tym samym zachęcamy do wzięcia udziału w akcji 

#dobraśniadaniówka

Co dawać dziecku na drugie śniadanie do szkoły?

  1. Zanim wyjdziesz z dzieckiem z domu do szkoły, przedszkola – zadbaj o ciepły posiłek w domu. Nie masz czasu? Wstań wcześniej leniuszku:) Nigdy nie wiesz ile tak naprawdę dziecko zje w placówce, czy ze stresu pierwszych dni będzie miało apetyt, itd. śniadanie jest podstawą! Jeśli nie masz pomysłu na śniadania, zapraszamy do naszego ebooka z 30 pomysłami na każdy dzień tygodnia – Ebook z przepisami na śniadania  -PROMKA NA EBOOKA TRWA TYLKO DO JUTRA! 40% TANIEJ na wszystkie e-booki:)
  2. Do śniadaniówki przygotuj dziecku jedzenie, które lubi i zna. Nie zaskakuj dziecka nowościami, których być może nie będzie chciało zjeść i tym samym będzie głodne. Nowości testujcie w domu. Zapytaj też dziecka, czy ma na coś szczególnie ochotę tego dnia.
  3. 5 porcji warzyw i owoców – dokładnie tyle powinniśmy spożywać każdego dnia. Koniecznie zadbaj o to, by w śniadaniówce znalazły się warzywa i owoce. Mogą to być warzywa do pochrupania np. marchewka, papryka jak i świeże owoce sezonowe. Unikaj mocno brudzących warzyw np. dużych pomidorów w całości:) Więcej tipów do śniadaniówki znajdziesz w naszym e-booku „Na Wynos – lunchboxy dla dzieci, to z niego pochodzą te piękne zdjęcia! Tam nie tylko przepisy, ale i kilkanaście stron wiedzy o dobrym śniadaniu do szkoły. 

    dobrasniadaniowka

  4. Pieczywo to dobry pełnowartościowy posiłek dla dziecka – przygotuj bułkę, chleb, rogala itp. z ulubionym dodatkiem (wędliną, żółtym serem, twarożkiem).
  5. Nabiał – jeśli dajesz dziecku jogurt do picia – zadbaj o to, by był dobrze zabezpieczony i nie rozlał się gdy dziecko rzuci plecak pod ławkę 😛 Do zestawu dołącz łyżeczkę!
  1. Przekąski: suszone owoce, orzechy, ciecierzyca, kukurydza – wszystkie małe kształty spakuj w oddzielne małe pudełeczko. Przypomnij dziecku, że zawsze przed posiłkiem myjemy ręce. Ze względów bezpieczeństwa, nie podawaj dziecku do  szkoły TWARDYCH orzechów!
  2. Słodycze – dawać, nie dawać? Jak żyć!?! I tu zatrzymamy się na dłużej.
    Posłuchajcie uważnie, bo nie będziemy tego powtarzać hihihi:)

    Tak,
    Nasze dzieci mają ograniczony dostęp do słodyczy i zdajemy sobie sprawę, że część ludzi otwiera szeroko oczy, gdy słyszą, że 7 latek nie je chipsów, żelków, coli i snickersa.

    Tak,
    Od początku rozszerzania diety dbamy o to i pokazujemy Wam na blogu, że można karmić dzieci bez cukru i soli! I niemowlak nie może ich spożywać. Kropka.

    Tak,
    Nasze dzieci często słyszą w sklepie ”zostaw to, to sam syf”, „tego ci nie kupie bo to sam cukier”. Każda postać cukru w nadmiarze jest szkodliwa i uzależnia.

co spakować do śniadaniówki

ALE!
Nasze starszaki – Ala i Antek (9latki), ba nawet Zuzia (5latka) i Tola (3latka) wiedzą czym jest kinder jajo, guma balonowa, tik taki, wiedzą czym są lody kaktusy i wiedzą, że jest cała masa innych sklepowych słodyczy. I czasem mają okazję ich spróbować. Bo nie żyją w próżni, bo mają koleżanki i kolegów, bo chodzą na ”urodzinki” itd.

ALE!
Nasze dzieci wiedzą też czym jest umiar i rozsądek. I, że słodycze nie są ani na specjalne okazje, ani w nagrodę. Słodycze po prostu są/ istnieją. I można je jeść. W małych ilościach i z przyzwoitym składem (np. bez utwardzonych tłuszczów itp) a nie wszystkie ”jak leci”. 7-9 latki to dość rozumne (choć czasem mamy wątpliwości ha ha ha) dzieci, które kumają, że pewne produkty jak alkohol, papierosy, słodycze zawierają składniki, które są po prostu złe i ich się nie jada lub w okazjonalnych sytuacjach czy ilościach. Rozmawiamy z naszymi dziećmi i konsekwentnie im to tłumaczymy. To jedyna metoda, by zaszczepić w dzieciach chęć zdrowego jedzenia na co dzień i wybierania dobrych produktów.

Nic nie da zakazywanie, jeśli nie wyjaśnisz dziecku dlaczego masz takie, a nie inne zdanie oraz jeśli sama/ sam masz złe nawyki żywieniowe, które dziecko obserwuje na co dzień.  

Czy dawać dziecku słodycze do szkoły?

I NIE i tak.

Apel do Was rodzice, bo to

Wy kupujecie i pakujecie jedzenie dzieciom:

  • czytajcie składy produktów,
  • ograniczcie do minimum ilość spożywanego cukru przez dzieci w ciągu dnia,
  • nie przekupujcie słodyczami,
  • nie traktujcie ich jako nagrody czy elementu pocieszenia dziecka.
  • zachowajcie zdrowy rozsądek i umiar.

    Wracając więc do #dobrejsniadaniowki – tak, nasze dzieci dostają do plecaczka również małą słodycz, dlaczego? Bo jak każdy lubi sobie pochrupać coś słodkiego i jak 99% dzieci w jej grupie podczas przerwy na śniadanie zobaczyłaby, że inni mają, a ona nie. I żebyśmy się dobrze zrozumieli – to nie oznacza teraz, że każdego dnia będzie dostawać sklepowe słodycze, i nie oznacza, że „inni mają to ona musi mieć”. I nie oznacza też, że zmienię zdanie i będzie dostawać każdy syfny produkt. Jeśli decydujemy się na gotowe produkty to najczęściej wybieramy zdrowe słodycze do szkoły z Alaantkowego Sklepu – tutaj zobaczysz przekąski do szkoły bez wyrzutów sumienia.
    To oznacza tylko tyle, że myśląc o naszych dzieciach patrzymy na całokształt. Dbamy o ich zdrowe odżywianie w domu i w szkole, pakując do plecaka zarówno wodę, warzywa, owoce itp., ale myślimy też o ich komforcie psychicznym w grupie rówieśniczej, więc pozwalamy na mały, słodki element posiłku z ”przyzwoitym składem”. Po prostu dlatego, że 6, 7, 8 latek to nie niemowlak i wie ile na co dzień może lub nie może zjeść.

  1. Czego więc nie robimy i nigdy nie zrobimy?

Mimo tej „małej słodyczy” w #dobrejsniadaniowce, nigdy nie zgodzimy się, by śniadaniówce znalazły się:

słodkie soczki, słodkie wody typu kubuś, żelki, mentosy, mamby, chipsy, batony z pseudoczekoladą, lizaki. Nie ma w naszych domach takich ”atrakcji” dla dzieci, bo większość słodyczy dla dzieci to po prostu SYF.

KUPUJESZ SŁODYCZE?

SPRAWDZAJ SKŁAD: Poszukaj dodanych cukrów na liście składników. Dodane cukry noszą wiele różnych nazw, takich jak: cukier brązowy, słodzik, syrop kukurydziany, dekstroza, fruktoza, glukoza, wysokofruktozowa kukurydza, syrop, miód, cukier inwertowany, laktoza, syrop słodowy, maltoza, melasa, cukier surowy, sacharoza…

Dodane cukry ukrywają się w żywności, której możesz się nie spodziewać. Są powszechne w produktach spożywczych, takich jak sosy do makaronów, krakersy, ketchup, szyneczka…

JAK CZYTAĆ ETYKIETY?

Podana w tabeli zawartość cukrów odnosi się do tych związków, które występują w składnikach naturalnie i tych, które są do nich dodawane przez producenta.

Więc gdy czytasz etykietę jogurtu naturalnego czy soku owocowego, to wiesz, że podana zawartość cukrów odnosi się tylko do naturalnie występujących cukrów.

Z kolei biorąc do ręki biszkopty, cukierki, itd.  cukry w tabeli wartości odżywczych odnoszą się tylko do cukru dodanego do tych produktów.

Ale co gdy mamy w ręce jogurt niby naturalny, ale owocowy czy ketchup?  W takich przypadkach określenie „w tym cukry” na etykiecie odnosi się do sumy cukrów ( naturalnie występujących i dodanych) występują naturalnie w tych produktach i tych  dodanych przez producenta. Skąd zatem wiedzieć, ile cukru producent dodał? Często można to policzyć, np. ketchup – cukry: 30 g w 100 g produktu, pomidory: 199 g na 100 g ketchupu. W 100 g pomidorów jest 2,4 g cukrów, więc w 199 g jest ich 4,8 g. Czyli do tego ketchupu dodano aż 26,2 g cukru na każde 100 g produktu.

Często też zawartość dodanego cukru pozostaje…

słodką tajemnicą producenta. Celowo lub nie. Bądź czujna!

Gdy jednym ze składników jest zagęszczony sok jabłkowy czy np. przecier owocowy. 

Przepisy na śniadaniówkę do szkoły

  1. #dobrasniadaniowka i bidon z wodą to zestaw idealny dla ucznia.
  2. Chcesz z nami zdrowo odżywiać dziecko i rodzinę? Zaglądaj na nasz instagram i facebook gdzie w relacjach pokazujemy #dobraśniadaniówka, wrzucaj Waszą śniadaniówkę i oznacz hasztagiem. Więcej pomysłów na dobre posiłki dla uczniów znajdziesz w naszym ebooku „Na Wynos – lunchboxy dla dzieci.
  3. W co pakować śniadanie? Wszyscy wiemy jak bardzo zanieczyszczona jest nasza planeta i, że stoimy na skraju ekologicznej katastrofy. Każdy mały krok, by zmniejszyć ilość zużywanych surowców, plastików jest ważny. Śniadaniówki również wykonane są z plastiku, ale uważam, że lepiej kupić raz porządny lunbox przeznaczony do kontaktu z żywnością, niż każdego dnia pakować dziecku śniadanie w nowy woreczek. Długo używany pojemnik na drugie śniadanie, nie będzie generował dużej ilości śmieci. Część produktów oczywiście można spakować w woskowe owijki lub papier, ale nie każdy produkt się tak da.
    Zobaczcie więc nasze śniadaniówki i inne pojemniczki do żywności, wszystkie zebrałyśmy w jednym miejscu:

Drugie śniadanie - jakie jedzenie spakować dziecku do szkoły?

Dobra śniadaniówka to:

  • woda,
  • pieczywo, warzywa, owoce, nabiał, i coś do pochrupania.

Zobacz co możesz spakować dziecku do śniadaniówki:

Kilka faktów o słodkich przekąskach dla dzieci:

  • prince polo 2,5 łyżeczki cukru
  • kinder mleczna kanapka 1,5 łyżeczki cukru
  • miś lubiś – 2 łyżeczki cukru zobacz naszą alaantkową alternatywę – przepis na NADZIEWANE MISIE
  • mamba – 2,5 łyżeczki cukru w opakowaniu
  • lizak chupa chups – 2 łyżeczki cukru

I kilka faktów o cukrze:

  1. Cukier ma bardzo negatywny wpływ na działanie mózgu. Przyjmowanie dużej ilości cukru przez dzieci obniża zdolność do koncentracji i uczenia się, a także powoduje zachowania agresywne, apatię, rozdrażnienie, senność.
  2. Duża ilość cukru osłabia system odpornościowy. 
  3. Cukier sprzyja otyłości i jest jednym z elementów, który ją powoduje. Otyłość natomiast jest plagą naszych czasów. Światowa Organizacja Zdrowia przestrzega, liczba dzieci otyłych wzrasta drastycznie. Otyłość prowadzi do: cukrzycy typu 2, insulinooporności, nadciśnienia tętniczego i wielu innych chorób.

Zobacz stronę z e-booka NA WYNOS i kup go teraz 40% taniej:

#dobrasniadaniowka

Na koniec – pamiętajcie, nie dajmy się zwariować w żadną stronę. Udanego roku szkolnego! Oby nastąpił :))

  1. https://www.pzh.gov.pl/wp-content/uploads/2020/12/Normy_zywienia_2020web-1.pdf
  2. 2. WHO, Guideline: sugars intake for adults and children, Geneva, 2015
  3. red. Gawęcki J.: Żywienie człowieka. Podstawy nauki o żywieniu. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012.
  4. https://www.ages.at/en/human/nutrition-food/nutrition-recommendations/who-sugar-recommendations
  5. Żywienie człowieka. Podstawy nauki o żywieniu, [red.] J. Gawęcki,
    Wydawnictwa Naukowe PWN, Warszawa, 2012.

 

Chcesz poznać nasze książki i ebooki z przepisami?
Wszystko to znajdziesz w jednym miejscu – naszym alaantkowymSKLEPIE.
AlaantkowySklep