Rozszerzamy dietę

Aktualny schemat rozszerzania diety

 

(dane na styczeń 2018r.)

(najważniejsze info niezależnie od tego czy karmisz swoje dziecko, czy stosujesz blw, niezależnie czy bobas pije mleko mamy, czy modyfikowane)

KIEDY ZACZĄĆ/ OZNAKI GOTOWOŚCI DZIECKA

  • Twoje dziecko jest już blisko ukończenia 6m., nie zaczynaj wcześniej (niezależnie od tego czy karmisz MM, czy KP),
  • Potrafi siedzieć z podparciem, kontroluje ruchy głowy i szyi,
  • Nie wypycha już językiem przedmiotów (np. łyżeczki, co jest typowe dla okresu wczesnoniemowlęcego),
  • Widzisz, że dziecko celnie trafia rączką z jedzeniem/ przedmiotem do swojej buzi,
  • Interesuje się jedzeniem.

TO MOŻESZ PODAĆ OD RAZU (po 6 miesiącu, kolejność nie ma większego znaczenia)

  • warzywa i owoce

(najlepiej sezonowe) Nie ma w tej kwestii ograniczeń ani tabelek typu maliny po 9m, a brokuły po 11m. Po prostu jemy to co akurat jest dostępne. Konsystencja i twardość – w zgodzie z aktualnymi umiejętnościami dziecka (surowe, gotowane, pieczone, ze skórką lub bez, pokrojone lub zmiksowane. Wasz wybór). Soków owocowych nie podajemy wcześniej niż po 12 m.

  • mięso

(każdy rodzaj np. kurczak, indyk, królik, cielęcina, wieprzowina, wołowina) x2 w tygodniu + ryby x2 w tygodniu – najlepiej świeże, a nie mrożone)

  • kasze, kaszki, płatki zbożowe, makarony, pieczywo

(Najlepiej takie zwykłe bez napisów „dla dzieci” (poczytajcie składy…). Jaglanka, manna, owsianka, płatki ryżowe, to nasze faworytki na początek. Gotowane na wodzie lub mleku krowim (tak, wg nowych wytycznych można gotować na krowim już po 6m., ale do picia podawać nie wcześniej niż po roku. Oczywiście jeśli karmicie piersią lub mlekiem modyfikowanym, to ilość mleka, jaką dostarczacie dzieciom, jest wystarczająca, gotowanie na mleku krowim czy roślinnym powinno być okazjonalne i symboliczne). My długo gotowałyśmy na wodzie, dopiero po roku na krowim.)

 PS produkty glutenowe – nie ma konieczności robienia dziecku ekspozycji na gluten, jak to było w latach ubiegłych.

  • nabiał

(jogurty, serki, masło,twaróg itd). My polecamy tylko naturalne, nie smakowe czy dosładzane.

  • tłuszcze roślinne

np. oliwa z oliwek, oleje (najlepiej do kaszki dodać 2-3 kropelki wybranego oleju)

  • jajka

(tak mogą być w całości, lub osobno żółtko i białko jeśli obawiacie się potencjalnej alergii). Najlepiej od szczęśliwych kurek 😛

  • orzechy i pestki

(zmielone tak, w całości tylko dzieciom, które naprawdę potrafią doskonale już gryźć (sezam, czy orzeszki ziemne mogą być alergenem, uważajcie na początek z ilością)).

  • mleko mamy lub mm na żądanie + woda do picia

Z TYM NIE PRZESADZAJ / NA TO UWAŻAJ / PODAJ RACZEJ STARSZAKOWI

  • żółty ser, feta,
  • suszone owoce ( po prostu dawaj małe ilości, niesiarkowane),
  • oliwki,
  • sos sojowy,
  • kiszonki,
  • stewia i ksylitol (ten drugi w duzych ilościach może prowadzić do rozwolnienia),
  • kakao (dość silny alergen, możesz dać lub zastąpić karobem),
  • sklepowe wędliny,
  • surowe mięso i jajko!

TEGO NIE DAWAJ DZIECKU PONIŻEJ ROKU

  • cukier
  • sól
  • miód
  • mleko kozie
  • grzyby (pieczarki po 12m.)
  • soki (do picia tylko mleko mamy lub mm oraz woda źródlana).

PODAWAJ MLEKO NA ŻĄDANIE, A POSIŁKI STAŁE

  • po 6 miesiącu 2-3 x dziennie;
  • po 8 miesiącu 3-4 x dziennie;
  • po 11 miesiącu 3-4 x dziennie.

DZIECKO POWINNO JEŚĆ

Dokładnie tyle ile chce:) Boisz się, że TwOje dziecko się nie najada? Przeczytaj jednym tchem książkę „Moje dziecko nie chce jeść” wyd. Mamania.

O TO PYTACIE NAJCZĘŚCIEJ:

BLW

  • Czy mogę podać zupę? Jak? – Tak możesz podać, blw Ci tego nie zbarania:). Wskazówki na temat podawania zup TUTAJ.
  • Jak nauczyć dziecko samodzielnego picia? Odpowiedź TUTAJ.
  • Jak mam zacząć naszą przygodę z BLW. Poznaj 7 naszych wskazówek do rozpoczęcia rozszerzania diety metodą BLW. TUTAJ.

ROZSZERZANIE DIETY:

  • Co mam dać do picia? TUTAJ znajdziesz odpowiedź.
  • Dlaczego na słoiczkach napisali, że mogę podawać po 4 m? Czy naprawdę nie mogę? Poczytaj TEN wpis.
  • Czy moje dziecko może mieć anemię? Zapraszamy TUTAJ.
  • Jak poradzić sobie z planowaniem posiłów dla całej rodziny? Kliknij TUTAJ.

 

Post ten ma charakter informacyjny i nie zastąpi fachowej porady lekarza czy dietetyka. Podczas przygotowywania tego materiału korzystałyśmy z następujących źródeł:

  1. http://pediatria.mp.pl/zywienie/110020,jak-zywic-niemowleta-i-nie-zwariowac-pobierz-bezplatny-pdf-z-poradnikiem
  2. http://www.imid.med.pl/images/do-pobrania/Zywienie_niemowlat_www.pdf
  3. http://www.mjakmama24.pl/niemowle/dieta-niemowlaka/schemat-zywienia-niemowlat-2015-co-radza-specjalisci,556_7692.html
  4. http://malgorzatajackowska.com/
  5. http://www.damianparol.com/blog/