Z tego wpisu dowiesz się:

  1. Jak ważne jest odczuwanie głodu i sytości?

  2. Dlaczego Rodzic nie powinien bać się uczucia głodu u swojego dziecka?

  3. Kiedy podanie przekąski ma sens?

  4. Jak mądrze wprowadzić przekąski do jadłospisu dziecka?

  5. Kiedy wprowadzić przekąski do diety niemowlaka?

  6. Jaka to jest dobra przekąska?

Rodzic, opętany myślą o nasyceniu dziecka, zawsze jest gotowy na to, by je poratować. Na spacerze wyposażony jest w przekąski, po obiedzie w deser, a przed kolacją w podwieczorek. Ale… nigdy nie dochodzi do akcji ratunkowej, bo dziecko nie ma szansy zgłodnieć. Otrzymuje jedzenie, nim poczuje głód. Krótko mówiąc- ciągle je.

O roli uczucia głodu i sytości

Dlaczego boimy się głodu? Przecież uczucie głodu jest naturalne- to znak, że organizm potrzebuje coś zjeść. Głód to apetyt. Ciągłe podtykanie przekąsek, sprawia, że naturalne poczucie głodu i sytości zostaje rozregulowane. Dziecko nie wie, kiedy jest głodne, zatem nie ma apetytu na normalne posiłki. A do prawidłowego rozwoju dzieciom potrzebne są wartościowe, odpowiednio zbilansowane dania. Nie da się zagłodzić zdrowego dziecka. Nie podsuwaj co chwilę jedzenia, bo „pewnie jest głodne”, „bo zjadło za mało na obiad”. Twoje dziecko naprawdę da Ci znać, kiedy zgłodnieje. O ile dasz mu szansę zgłodnieć. Ciągłe podtykanie jedzenia to karmienie dziecka poza świadomością dziecka.

Kiedy podanie przekąski ma sens?

Czy przekąski to zło? Absolutnie nie, o ile podajemy je, gdy dziecko rzeczywiście zgłodniało, a do normalnego posiłku jest jeszcze sporo czasu. Sporo czasu to nie godzina:) Taką przekąską może być drugie śniadanie, podwieczorek, czy coś na ząb, jako dodatkowy zastrzyk energii, np. po dużym wysiłku fizycznym. W takich momentach przekąska ma sens. Nie zaburza odczytywania naturalnych sygnałów głodu i sytości. Jest po prostu dodatkowym posiłkiem w małej porcji, która umożliwi doczekanie do posiłku głównego. Na tyle mała, by dziecko miało apetyt na zjedzenie obiadu czy kolacji, na tyle duża, by zgasić uczucie głodu. Warto zadbać o jej jakość, by dawała energię i wartości odżywcze, a nie była jedynie zapychaczem w żołądku.

Przekąski dla niemowlaka podczas rozszerzania diety.

Kiedy można wprowadzić do diety dziecka przekąski? Aktualne zalecenia mówią, że przekąski między posiłkami mogą pojawić się w diecie między 9-12mż, o ile dziecko się ich domaga. Pamiętaj jednak, że niemowlę nie potrzebuje herbatników, batoników, żelek, czy chrupek. Odpowiednią przekąską dla malucha w trakcie rozszerzania diety są warzywa, owoce i inne mało przetworzone dania w niewielkiej porcji, by dziecko miało potem apetyt na posiłek główny. Dlaczego to takie ważne? Odpowiedzią zawsze jest cel rozszerzania diety. To przecież czas, w którym dziecko ma poznawać nowe smaki, wyrabiać zdrowe nawyki żywieniowe. To czas, kiedy potrzebuje wartościowego, dobrze zbilansowanego, nisko przetworzonego pożywienia w okresie swojego intensywnego wzrostu i rozwoju. Przekąski nie są odpowiedzią na te potrzeby, za to zajmują miejsce dla rzeczywiście wartościowych posiłków.

Kiedy zatem można wprowadzić sklepowe, zdrowsze alternatywy słodyczy? Jak najpóźniej. Im dłużej się da obejść bez kupnych przekąsek (nawet z tym lepszym składem), tym lepiej. Traktuj je jak słodycze, które, jeśli obecne w diecie, powinny pojawiać się okazjonalnie i w niewielkich ilościach.

niemowlak-je-muffinki

Dobre przekąski

Przepisy na wartościowe przekąski znajdziesz na naszym blogu TU oraz w naszym e-booku „Na wynos”. A jeśli nie masz czasu/ochoty/umiejętności, by przygotować je w domu, skorzystaj z naszego rankingu: TU. Pamiętaj, że zawsze najlepszym wyborem są po prostu surowe warzywa i owoce. Przekąsek w naszej diecie powinno być jak najmniej. Niech nie będą codziennym składnikiem naszego menu. Zwłaszcza w przypadku dzieci „niejadków”. One szczególnie potrzebują poczuć głód i czerpać wartości odżywcze z dobrze zbilansowanych posiłków głównych.

Daj szansę dziecku zgłodnieć. Wyjdź po prostu na spacer, tylko z grabkami, łopatką i wiaderkiem w ręce, a po zabawie zjedzcie pyszny obiad, bo dziecko nabierze apetytu niezapchane przekąskami.

Zobacz zdrowsze alternatywy dla sklepowych przekąsek.

Chcesz poznać nasze książki i ebooki z przepisami?
Wszystko to znajdziesz w jednym miejscu – naszym alaantkowymSKLEPIE.
AlaantkowySklep