6 miesięcy+

Jajka to jeden z wartościowszych produktów żywnościowych. Najwięcej składników odżywczych znajduje się w żółtku, jest ono również najbardziej kaloryczne. Najlepszy efekt odżywczy uzyskamy spożywając całe jajko. Jedna sztuka dostarcza 70 kalorii, 6,4 g białka i 4,9 g tłuszczu. Warte podkreślenia jest to, że jajko zawiera sporo żelaza w łatwo przyswajalnej postaci. Jest jednak pewne Ale!

Jajko jajku nie jest równe i ma znaczenie to, skąd je weźmiesz.

Jajko jajku nie jest równe i ma znaczenie to, skąd je weźmiesz. Kura ma być szczęśliwa i jeść BLW:), a wtedy znosi bomby odżywcze. Bo to, jakie będą wartości odżywcze w jaju, zależy od tego, jak kurki żyły czy hasały wolno, co jadły i jakiej były rasy. Im lepiej kurki żyją, tym ich jaja mają więcej witamin, białka a nawet wit.D, którą szczęśliwe kurki czerpią nie z klatki, a z podwórka. Im niższa cyfra na jajku oznaczająca rodzaj chowu, tym zdrowiej.

  •  0 – ekologiczny,
  • 1 – wolny wybieg,
  • 2 – ściółkowy,
  • 3 – klatkowy.

Czy mogę podawać dziecku jajko od cioci z kurnika?

Tak, możesz podawać dziecku jajka od cioci ze wsi, takie jeszcze z kupką na skorupce;) Ale znów „Ale”! Gdy je zabierasz od cioci, nie myj ich od razu. Na skorupce jest warstwa ochronna, która chroni przed przenoszeniem szkodliwych bakterii, jak Salmonella. Gdy umyjesz jaja od razu, pozbawisz ich ochrony. Pamiętaj również o umyciu rąk po każdym kontakcie z jajkiem.

Od kiedy jajko w diecie niemowlaka?

Od początku rozszerzania diety. To świetny produkt, bo jest wysokoodżywczy i kaloryczny, a tego niemowlę potrzebuje w drugim półroczu życia. Ważne! Pamiętaj o tym, że pierwsze jajo należy podać po uprzednim długim gotowaniu, 10-15 min.  Badania mówią, że im dłuższa obróbka termiczna jajka tym jego potencjał alergizujący jest mniejszy. Dlatego na starcie rozszerzania diety nie podawaj pierwszego jajka w naleśniku, jajecznicy czy omlecie. Porządnie je ugotuj na twardo. Nie ma natomiast powodu, by opóźniać wprowadzenie jajka do diety niemowlęcia, to NIE ZMNIEJSZA RYZYKA ALERGII.

Ile jajek i jak podawać niemowlęciu?

Na początku rozszerzania diety podawaj jedno jajo dwa razy w tygodniu. Możesz przygotowywać je na wiele sposobów: jajecznica, omlet, jako składnik potrawy: naleśniki, placki, pasta kanapkowa itp. Ważne jest to, by JAJKO BYŁO CAŁKOWIECIE ŚCIĘTE. Żółtko i białko.

Nie kupuj jaj na zapas!

Jajko nie ma niekończącego się terminu przydatności do spożycia, starzeje się już od chwili, gdy zniesie je kura i powoli traci swoje właściwości. Dlatego NIE KUPUJ JAJ NA ZAPAS.

Do 28 dni producenci gwarantują pełną wartość jajek. WAŻNE! Jajka przechowujemy w lodówce. Źle przechowywane jaja to ryzyko zarażenia się drobnoustrojami. Jeśli nie wiesz, czy jajko jest świeże, zanurz je w wodzie. Świeże jajko opadnie całe na dno, zepsute – wypłynie.

Próbuj różnych jaj

Warto sięgać nie tylko po tradycyjne jaja kurze. Może spróbujesz jaj:

  • przepiórczych – ogólnodostępne jajeczka, które, mimo iż są 3 razy mniejsze od kurzych – mają więcej białka.
  • od kury zielononóżki – to najlepsze źródło aminokwasów, kwasów tłuszczowych, witamin i związków mineralnych, zawiera około 30% mniej cholesterolu niż inne jaja. Mają też łagodniejszy od nich smak.
  • strusich –zawierają dużo żelaza, magnezu i ze wszystkich jaj nienasyconych kwasów tłuszczowych, za to mają mniej niż inne jaja cholesterolu.

Co podać niemowlakowi na Wielkanoc?

Chcesz poznać nasze książki i ebooki z przepisami?
Wszystko to znajdziesz w jednym miejscu – naszym alaantkowymSKLEPIE.
AlaantkowySklep